چرا عصب کشی دردناک است؟

به گزارش بهترین ها، حتما برای شما هم پیش آمده که دندان تان را عصب کشی نموده باشید و اگر چنین تجربه ای را داشته باشید خوب می دانید که گاهی این کار بسیار دردناک است و تا چند روز پس از آن درد دارید. می دانید چرا؟ دکتر ناهید اخلاقی، متخصص درمان ریشه دندان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به این سؤال پاسخ می دهند.

چرا عصب کشی دردناک است؟

چرا عصب کشی دردناک است؟

مصاحبه با دکتر ناهید اخلاقی، متخصص درمان ریشه دندان

حتما برای شما هم پیش آمده که دندان تان را عصب کشی نموده باشید و اگر چنین تجربه ای را داشته باشید خوب می دانید که گاهی این کار بسیار دردناک است و تا چند روز پس از آن درد دارید. می دانید چرا؟ دکتر ناهید اخلاقی، متخصص درمان ریشه دندان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به این سؤال پاسخ می دهند.

چرا برخی ها می گویند بعد از عصب کشی دندان شان اصلا درد نکشیده اند ولی برخی دیگر درد شدیدی را تجربه نموده اند. این به خود دندانپزشک مربوط است یا به جنس دندان؟

بنا به شرایط اولیه در دندان مورد درمان ریشه، احتمال درد وجود دارد و مدت و شدت آن فرق دارد. در دندان هایی که قبل از درمان ریشه به ضربه حساس بوده اند و یا به دلیل از بین رفتن عروق و اعصاب درون آنها در اثر آلودگی میکروبی مراحلی از عفونت را با خود دارند، احتمال درد پس از درمان ریشه بیشتر است. در عین حال، احتمال ایجاد درد برای دندان هایی که این شرایط را نداشته باشند و به دلیل توسعه پوسیدگی به ناحیه داخلی دندان، با یا بدون حساسیت های حرارتی، تحت درمان ریشه قرار گیرند، وجود دارد. به طور کلی به دلیل آنکه در جریان درمان ریشه، فضای داخل ریشه ها (کانال) با وسایل مخصوص و ضدعفونی کننده ها تمیز می شوند واگر عروق و اعصاب از بین نرفته باشند، در فرایند درمان ریشه در حد فاصل انتهای ریشه با فضای اطراف آن، این عروق و اعصاب دچار پارگی می گردند و به دلیل التهاب ناشی از این پارگی یا التهاب ناشی از توسعه آلودگی ها و یا در صورت وجود عفونت، ناحیه بسیار حساس و دردناک می شود و این دندان در تماس زودرس با سطح مقابل اش قرار می گیرد که لازم است در خصوص دندان های کرسی (جونده) حتما در آغاز درمان، این سطوح تا حدی کوتاه گردند. در غیر این صورت درد تداوم خواهد داشت چون مدام این تماس زودرس، در هنگام ضربه یا قرار گرفتن دندان ها روی هم موجب تحریک ناحیه انتهای ریشه و ایجاد درد خواهد شد.

پس کمی درد پس از درمان ریشه طبیعی است؟

بله. معمولا این درد طی روزهای اول پس از درمان طبیعی است و به مرور زمان کاهش می یابد. فرایند کاهش درد در بیماران و حتی در دندان های مختلف یک فرد بنا به شرایط خاص دندان متفاوت بوده و حتی بسیاری از بیماران ابراز می کنند که پس از درمان ریشه دردی نداشته اند.

اگر طولانی تر شد، چه طور؟

اگر درد در طی زمان طولانی با همان شدت و شرایط روزهای اولیه وجود داشته باشد (که البته احتمال اش کم است) یا آنکه شرایط نسبت به قبل بهتر باشد ولی درد با درجاتی نسبتا بالا تداوم یابد، لازم است آنالیز های کلینیکی و رادیوگرافی به طور کامل صورت گیرد.

با درد دندان چه کنیم؟

به دلیل طبیعی بودن احتمال بروز درد پس از درمان ریشه، جهت پیشگیری یا کاهش درد، مصرف مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی (ایبوبروفن، ژلوفن و از این قبیل) نیم ساعت قبل از آغاز درمان ریشه یا بلافاصله پس از این درمان و تداوم آن به مدت 12 ساعت بعد از درمان، به مقدار زیادی موثر است. در دردهای بسیار شدید مصرف این مسکن ها یاری زیادی به کاهش درد می کند. البته این داروها حتما باید به وسیله دندانپزشک معالج تجویز شوند و لازم است از مصرف خودسرانه آنها و آنتی بیوتیک ها خودداری شود.

آیا در همه موارد احتیاج به درمان مجدد ریشه وجود دارد؟

خیر. در همه موارد احتیاج به درمان مجدد وجود ندارد. متمایز نمودن درد طبیعی از غیرطبیعی لازم است. فقط زمانی درمان مجدد صورت می گیرد که درمان در نمای رادیوگرافی، ناکامل یا ضعیف به نظر آید. در عین حال، احتمال وجود کانال های اضافی، پرکردگی های کوتاه یا بلند و ضعیف ریشه نیز ممکن است احتیاجمند درمان مجدد باشند که تشخیص آن با دندانپزشک و در صورت ضرورت مشاوره با متخصص درمان های ریشه دندان است. در شرایطی که درد بیمار تداوم یابد، لازم است آنالیز شرایط درمان ریشه اجرا شده، وجود ترک، ناراحتی های بافت لثه اطراف دندان، گیرغذایی احتمالی، بلند بودن سطح پانسمان و یا دندان و پرکردگی و تماس زودرس آن با سطح مقابل انجام شود.

شما چه توصیه ای برای کاهش درد پس از خارج شدن از مطب دندانپزشکی دارید؟

ابتدا قبل از آغاز درمان از دندانپزشک مان در خصوص جریان شرایط اولیه دندان و نیز احتمال بروز درد و تورم از لحاظ مدت و شدت و طبیعی بودن آن سوال نماییم. (معمولا همکاران ما توضیحات لازمه را قبل از درمان می دهند) حتی کتابچه های مختصر و مفیدی در خصوص درمان ریشه به وسیله انجمن اندودنتیست های ایران چاپ شده است که همه می توانند از آن استفاده کنند. نیم ساعت قبل و یا بلافاصله پس از درمان ریشه از مسکن های ضدالتهابی تجویز شده به وسیله دندانپزشک استفاده شود. به این ترتیب احتمال بروز درد بسیار کاهش می یابد.

با توجه به آنکه درمان ریشه از جمله درمان های پیچیده دندانپزشکی است و دلیل آن نیز پیچیدگی آناتومیکی ساختمانی ریشه دندان است لذا دندانپزشک نیز از لحاظ داشتن ابزارهای لازمه و تجربه و توانایی جهت درمان مناسب، خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در صورت لزوم بیمار را به متخصصان درمان ریشه معرفی می کند. منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چرا عصب کشی دردناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عصب کشی دردناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید