عملیات هایملیش چیست؟

به گزارش بهترین ها، خبرنگاران : هایملیش راهی برای نجات دیگران از خفگی است.

عملیات هایملیش چیست؟

هایملیش یک راه نجات به شمار می رود. درواقع وقتی فرد احساس خفگی می نماید با عملیات هایملیش می توان او را نجات داد. 4 راه برای انجام مانور هایملیش وجود دارد. در افراد سنین مختلف عملیات هایملیش فرق دارد. در این مطلب به طور مفصل به عملیات هایملیش می پردازیم.

به گزارش بهترین ها، مانور Heimlich از فشار شکمی استفاده می نماید تا اجسام خارجی گیر نموده در گلو را خارج کند. در سال 1972، یک دکتر اهل سین سیناتی داستانی درباره خفگی خواند. در آن موقع، خفگی ششمین علت مرگ و میر بود. این آمار، دکتر را تشویق کرد تا یک راه ساده برای جلوگیری از این حادثه ایجاد کند. این روش به پاس خدمت دکتر هنری هایملیش، به عنوان مانور Heimlich شناخته می گردد.

مانور هایملیش چیست؟

مانور هایملیش سرفه مصنوعی ایجاد می نماید و با فشار بر روی دیافراگم، باعث می گردد هوا با فشار زیاد و ناگهانی از ریه ها خارج و جسم خارجی گیر نموده را خارج کند.

هنگامی که چیزی در گلوی شخصی گیر نموده، شخص نمی تواند دم و بازدم انجام دهد. به همین علت است که فرد در طی گیر کردن جسم خارجی، نمی تواند سرفه کند. (سرفه نوعی بازدم با فشار زیاد و ناگهانی است)

تا 1970، هیچ استراتژی مبتنی بر تحقیق برای مدیریت خفگی وجود نداشت.

مردم فقط باید مانور هایملیخ را بر روی کسی که جسم خارجی در گلویش گیر نموده است انجام دهند.

چگونه می توان مانور هایملیخ را انجام داد؟

چهار راه برای انجام مانور هایملیخ وجود دارد، بسته به سن و احتیاج افراد دچار خفگی. عمل پایه هر چهار روش یکسان است: استفاده از عضلات دیافراگم جهت خروج جسم از گلو.

کودک یا بزرگسال مطلع

اگر بزرگسال یا کودک بیش از 1 سال مطلع است، اما نمی تواند صحبت کند، سرفه کند یا نفس بکشد مانور هایملیخ را بلافاصله پس از این مراحل انجام دهید:

در پشت کسی که دچار خفگی است قرار بگیرید و دست های خود را دور او حلقه کنید.

یک دست را مشت کنید؛ از سمت شست بر روی معده شخص (زیر دنده ها و بالای ناف) قرار دهید. ممکن است عضله دیافراگم را احساس کنید.

دست دیگر را روی مشت قرار دهید و سریع، ناگهانی و نیرومند به این عضله فشار بیاورید.

تا زمانی که جسم خارجی بیرون بیاید، کار را ادامه دهید.

کودک یا بزرگسال نامطلع

اگر کودک یا بزرگسال نامطلع است و نمی تواند بشیند یا بایستد، این مراحل را انجام دهید:

فرد را طاقباز (به پشت) بخوابانید.

روی شکم فرد بنشینید.

یک دست را روی دیگری قرار دهید و سپس پاشنه دست زیرین را روی دیافراگم فرد قرار دهید، درست زیر قفسه سینه و بالای ناف.

بر روی دست خود تکیه دهید، به سمت داخل و بالا فشار ناگهانی وارد کنید.

تا زمان خروج جسم خارجی ادامه دهید.

انجام مانور هایملیش بر روی خود

اگر تنها هستید و هیچ کس برای یاری وجود نداشته باشد، مراحل زیر را انجام دهید:

یک دست خود را مشت کنید و از سمت شست، مشت را در روی دیافراگم قرار دهید؛ زیر قفسه سینه و بالای ناف.

تا زمانی که شی خارج گردد، به بالا و عقب فشار بیاورید.

اگر قادر به انجام این کار نیستید، ناحیه دیافراگم خود را بر یک شیء سخت، مانند جایگاه قرار دهید. به صورت متناوب حرکات جلو و عقب را برای خروج جسم انجام دهید. به عنوان روشی دیگر، قبل از تکیه دادن روی جایگاه، می توانید ابتدا مشت خود را بر روی دیافراگم قرار داده و سپس طرف دیگر مشت خود را روی جایگاه قرار دهید و فشار وارد کنید.

تا جایی که جسم خارج گردد، ادامه دهید.

نوزادان زیر 1 سال

در نوزادان زیر 1 سال، این مراحل را دنبال کنید:

کودک را روی ساعد خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که سر کودک پایین تر از قفسه سینه است.

در حالی که قفسه سینه نوزاد روی ساعد شماست، سر نوزاد را با دست نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که دهان و بینی کودک پوشیده نیست.

با پاشنه دست دیگر بر پشت کودک بین تیغه های شانه چهار بار ضربه بزنید. تا زمانی که شی خارج گردد، تکرار کنید.

اگر نشد، کودک را برعکس کنید. دو انگشت در مرکز قفسه سینه نوزاد، بین نوک هر دو سینه قرار دهید. چهار بار به عمق حدود 1 اینچ فشار وارد کنید. تا زمانی که شی خارج گردد، تکرار کنید.

تاریخچه مانور هایملیش

هنری هایملیش، جراح قفسه سینه، مطلبی در خصوص شیوع خفگی در رستوران ها را خواند.

او کشف کرد که صلیب سرخ آمریکا توصیه می نماید که برای یاری به افراد دچار خفگی، به پشت آن ها بزنید. اما شواهد زیادی برای حمایت از این استراتژی وجود نداشت.

او شروع به آزمایش استراتژی های مختلف در یک سگ بیهوش کرد. هایملیخ معتقد بود که ضربه به پشت موثر نیست، زیرا این کار شی را بیشتر پایین می فرستد! او بعلاوه متوجه شد که فشار دادن قفسه سینه مفید نیست، زیرا دنده ها مانع از خروج هوا به وسیله ریه ها می شوند.

هایملیش کشف کرد که با فشار دادن بر روی دیافراگم در جهت بالا، ریه ها می توانند هوا را به مقدار کافی برای خروج جسم به بیرون بفرستند. این روش ساده، مانور Heimlich نامیده شد و طی چند سال، سازمان هایی مانند صلیب سرخ آن را به عنوان برترین استراتژی برای نجات افراد دچار خفگی اعلام کردند.

آیا مانور هایملیش بهتر از استراتژی های دیگر است؟

هنوز معین نیست که آیا Heimlich برترین انتخاب است یا فقط محبوب تر و شاید راحت تر. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 1976 انجام دادند، نشان داد که فشار قفسه سینه موثرتر است. جامعه آماری نمونه بسیار کوچک بود و تنها شامل شش مرد بود. محققان با مقدار نمونه بزرگتر ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند.

ایمنی مانور هایملیش

اگر فرد می تواند سرفه، صحبت و یا نفس بکشد، صبر کنید تا سرفه کند. فقط اگر جسم خارجی مانع از نفس کشیدن باشد، مانور هایملیخ را شروع کنید. مانور Heimlich افراد غرق شده را نجات نخواهد کرد.

نتیجه

گاهی اوقات مانور هایملیخ ناکام می ماند، یا به این علت که جسم خارجی در عمق زیاد گلو قرار می گیرد یا به این علت که انجام دهنده مانور، به درستی مانور را انجام نمی دهد. به همین علت، بلافاصله هنگامی که کسی خفه می گردد، با 115 تماس بگیرید.

اگر دو نفر در دسترس باشند، باید یک نفر با 115 تماس بگیرد و دیگران مانور هایملیخ را انجام دهند. این نکته شانس بقا را به حداکثر می رساند حتی زمانی که هایملیش موثر واقع نمی گردد.

منبع: رکنا

به "عملیات هایملیش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات هایملیش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید