دریاچه ارومیه با تن پوش سپید شوره زار در آغوش بهار

به گزارش بهترین ها، مرگ و نابودی اطرافش پرسه می زند، غربت تلخی بر سکوتش جامانده و ترک های نقش بسته، جراحتش را عمیق تر نموده است آواز پرندگان، پایکوبی فلامینگوها و جست و خیز حیوانات حکم سراب را برایش دارد اما با همه این موارد بهار منطقه دریاچه ارومیه هنوز هم چشم نواز است.

دریاچه ارومیه با تن پوش سپید شوره زار در آغوش بهار

دریاچه ارومیه به علت داشتن ارزش های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت. بعلاوه در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از منطقه ها بین المللی ذخیره گاه های زیست کره در سطح دنیا به ثبت رسیده است. این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب های بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین المللی تالاب ها به عنوان یکی از مهم ترین منطقه ها مهم پرندگان انتخاب شد. در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می نماید. دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه طبیعی دنیا به ثبت رسیده است. دریاچه ارومیه از نظر سطح آب های آزاد، بیستمین دریاچه دنیا از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می گردد. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است. حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت 5 هزار و 822 کیلومتر مربع و با عمیق میانه 5.4 متر بالغ بر 31 میلیارد مترمکعب برآورد شده است. حوزه آبر یز دریاچه ارومیه دارای 52 هزار و 47 کیلومتر مربع بوده که در استان های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان و قسمت بسیار کمی نیز در کشور ترکیه است. منابع تأمین کننده آب این دریاچه شامل جریان های سطحی رودخانه ها، جریان آب های زیرزمینی و بارش مستقیم به سطح دریاچه، آب های سطحی شامل 14 رودخانه دائمی، هفت رودخانه فصلی و 39 جریان سیلابی است.

اما این اکوسیستم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، چرا که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش اندازه نزولات جوی، پایین بودن راندمان آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تامین احتیاج بیولوژیکی رودخانه های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می رود. چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده اند تا منحصر به فردترین تالاب دنیا به علت اندازه پسرفت آب به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل گردد، در نتیجه پس روی آب دریاچه، وسعت آن به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و بعضی قسمت های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک زار شده است که این پدیده می تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد.

مرگ و نابودی اطرافش پرسه می زند، غربت تلخی بر سکوتش جامانده و ترک های نقش بسته، جراحتش را عمیق تر نموده است. آواز پرندگان، پایکوبی فلامینگوها و جست و خیز حیوانات حکم سراب را برایش دارد. اکنون سیراب شدن از آب، به رؤیای شبانه شیرینی مبدل شده که به رنگ امید درآمده است.

چی چست دریاچه کهن چی چست این دریاچه کهن، دریاچه ای که در کرانه خود، خاطرات زیادی را جای داده و واژه واژه اش گذری بر پیشینه ایرانیان کهن است، حالا نظاره گر غروبی غم انگیز است. این روزها ارومیه به نمک نشسته و بوی نامطبوع مرگ، مرغان دریایی و پرندگان را فراری داده است. به گفته مسئولان محیط زیست از مجموع 5 هزار و 700 کیلومتر وسعت دریاچه ارومیه نزدیک به 3 هزار کیلومتر از آن به شوره زار تبدیل شده است. شوره زار سفید رنگ تن پوش ارومیه شده و او را برای رفتن به آغوش مرگ آماده می نماید.

منبع:فارس

منبع:فارس

منبع: دالاهو

به "دریاچه ارومیه با تن پوش سپید شوره زار در آغوش بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ارومیه با تن پوش سپید شوره زار در آغوش بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید