چگونه می توان کیفیت باغ وحش های کشور را بالا برد؟ ، تماشا این باغ وحش های تماشای را در تعطیلات از دست ندهید

به گزارش بهترین ها، باغ وحش ها در تمام جهان یکی از جاذبه های خاص گردشگری محسوب می شوند و سالانه علاقه مندان بسیاری برای تماشا حیوانات مختلف به باغ وحش ها مراجعه می نمایند. در ایران نیز باغ وحش های متعددی وجود دارد که هر کدام دارای جاذبه های خاص خود هستند.

چگونه می توان کیفیت باغ وحش های کشور را بالا برد؟ ، تماشا این باغ وحش های تماشای را در تعطیلات از دست ندهید

بهترین ها - محمد بلبلی: تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای سفر کردن و دیدن دیگر شهرهای کشور است، در این میان بازدید از باغ وحش های گوناگون با جاذبه های خاص می تواند جزو خاطره های خوش سفرهای نوروزی باشد. در این مطلب 10 باغ وحش دیدنی را در شهرهای مختلف کشور معرفی کردیم و درباره شرایط باغ وحش ها در ایران با شیردل نوری کارشناس محیط زیست گفت وگو کردیم.

تیمارگر حیوانات و فعال محیط زیست، درباره شرایط باغ وحش ها در ایران گفت: شاید بتوان گفت که باغ وحش ها در ایران شرایط خیلی مناسبی ندارند. باغ وحش ها در بیشتر کشورهای دنیا از یاری های مردمی، نگهداری به وسیله داوطلب ها و حمایت های دولتی برخوردارند. در ایران نیز باغ وحش ها احتیاج مبرم به حمایت های دولتی دارند، اما تا کنون از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفته اند.

شیردل نوری ادامه داد: باغ وحش های ما تنها با عایدی حاصل از فروش بلیت، نمی توانند هزینه نگهداری از حیوانات را تامین نمایند، به همین علت مجبور می شوند از اندازه و کیفیت غذای حیوانات شان کم نموده، تا بتوانند هزینه ها را تامین نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باغ وحش ها در کشورهای دیگر به صورت مردم نهاد اداره می شوند؟ اظهار کرد: من به چند کشوری که سفر کردم با مطالعه و پرس وجو دریافتم که سازمان های مردم نهاد و داوطلب ها در اداره باغ وحش ها دخیل هستند. در بیشتر باغ وحش های خوب دنیا داوطلب ها نقش پررنگی در نگهداری حیوانات دارند، این به خاطر شرایط مناسب مالی در این کشورهاست که دوست داران حیات وحش می توانند پس از انجام کار روزانه این توانایی مالی را داشته باشند تا به فعالیت مرود علاقه خودشان بپردازند.

نوری درباره نوع فعالیت داوطلب ها در باغ وحش ها گفت: افرادی به صورت داوطلب، مسئولیت نگهداری یکی از حیوانات باغ وحش را بر عهده می گیرند. طبق برنامه ای که به وسیله مدیر باغ وحش مشخص می گردد، داوطلب ها در ساعات مشخصی از روز در باغ وحش حاضر شده و به صورت رایگان در زمینه تیمار، نگهداری و حتی تهیه غذا برای حیوانی که خودشان انتخاب نموده اند خدماتی ارائه می دهند.

تیمارگر حیوانات و فعال محیط زیست ادامه داد: تجربه ثابت نموده فردی که به صورت رایگان و با عشق و علاقه در نگه داری از حیوانات داوطلب می گردد، نسبت به فردی که با دریافت حقوق و بر اساس وظیفه شغلی در این عرصه مشغول است، خیلی بهتر و مناسب تر از حیوانات نگهداری می نماید. این نوع فعالیت ها در وهله اول احتیاج به عشق و علاقه دارد، فعالیت در عرصه حیات وحش وقتی تبدیل به وظیفه می گردد دیگر آن بازدهی لازم را ندارد. حتی دیده شده که برخی کارگران باغ وحش ها در کشورمان، دور از چشم مدیر به حیوانات آسیب نیز وارد نموده اند.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا در ایران نیز داوطلبانی برای نگهداری حیوانات باغ وحش ها وجود دارد؟ اظهار کرد: این نوع همکاری بین دوستداران حیات وحش و باغ وحش ها در کشورمان اتفاق نیفتاده است. یک مساله دیگر که خیلی به نگهداری از حیوانات یاری می نماید، حمایت های مالی افراد و شرکت هاست که برای اولین بار برای توله یوزپلنگ ایرانی، پیروز رخ داد. حمایت های مالی افراد و شرکت ها باید در کشور توسعه پیدا کند، تا در آینده شاهد بهبود شرایط باغ وحش ها در کشور باشیم.

وی درباره بهبود شرایط باغ وحش ها در کشورمان، اضافه کرد: مهم ترین مساله در بهبود شرایط باغ وحش ها نظارت است. مساله ای که به شخصه در سال های اخیر شاهد آن بودم، اعمال نظارت بهتر و دقیق تر سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت به سال های دور است. یکی دیگر از گزینه های موثر در این زمینه، شبکه های اجتماعی و اخبار مهمی ست که مردم به پیگیری آن علاقه مند هستند. پیشنهاد می کنم اگر شهروندان در بازدید از باغ وحش ها مورد خاصی را می بینند در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی نمایند، تا یاریی برای حل مسائل در بهبود شرایط باغ وحش ها باشد.

نوری در خاتمه گفت: باغ وحش ها در تمام دنیا غیر از جاذبه ای برای توریست، محلی برای انجام تحقیقات علمی، مطالعات و آموزش است. اگر بخواهیم باغ وحش های کشورمان نیز به این پیشرفت ها برسند، باید مراکز علمی و دانشگاهی با همکاری سازمان محیط زیست به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند.

باغ وحش زیما

زیما اولین باغ خزندگان در ایران است که در نمایشگاه دائمی گل و گیاه با مساحت 13 هزار متر مربع در بوستان آب و آتش واقع شده است. مجموعه خزندگان زیما علاوه بر نگهداری خزندگان، این امکان رو برای دوستداران این حیوانات فراهم می نماید که از نزدیک با زندگی این موجودات آشنا شوند و حتی این حیوانات را لمس نمایند.

بازدیدنمایندگان این مجموعه می توانند از نزدیک با زندگی موجوداتی مثل مار بورمس پیتون، مار بوآ دم قرمز، کروکودیل، واتر مانیتور، مار آناکوندا، مار بورمس پیتون آلبینو، ایگوآنا قرمز، ایگوآنا سبز، آفتاب پرست و سیلیسک آشنا شوند و حتی آنها را لمس نمایند.

آدرس: تهران، جنب پارک آب و آتش، بوستان نوروز، باغ خزندگان زیما

دهکده حیات طبیعت قزوین

دهکده حیات طبیعت قزوین به عنوان زیستگاهی برای حیوانات در زمینی به وسعت هفت هکتار در ضلع غربی بوستان ملی باراجین طراحی و ساخته شده است.

این پروژه یکی از پروژه های بزرگ، مهم و منحصر به فردی است که مجموعه ای از حیوانات، پرندگان، خزندگان و آبزیان در آن نگه داری می شوند و در کنار آن امکانات رفاهی و جاذبه های متنوع طبیعی و زیست محیطی پیش بینی شده است.

در دهکده طبیعت باراجین قزوین می توانید بعد از بازدید از گونه های جانوری سراغ آبشار زیبا و برکه های پرآب و دیدنیی رفته و با خانواده و دوستان همراه خود عکس یادگاری بگرید.

آدرس: قزوین، انتهای بلوار نخبگان، جاده باراجین، بعد از دانشگاه آزاد قزوین، منطقه باراجین

باغ وحش صفادشت

باغ وحشی امکانی ست برای دیدنی گونه های مختلف حیوانات، در این ماکن می توانید بازی، غذا خوردن و حتی خوابیدن آنها را ببنید و لذت ببرید. این مجموعه در زمینی به وسعت 5 هکتار، بیش از 900 موجود زنده را در معرض دید علاقمندان به حیات وحش قرار داده است.

10 گونه جانوری منحصر به فرد و در حال انقراض از قبیل شیر آفریقایی، زرافه، پلنگ جگوار سیاه و گونه هایی از خزندگان در این مجموع نگهداری می گردد.

ماهی گیری، اسب سواری، شترسواری، غذا دادن به حیوانات و عکاسی با مارها از جمله تفریحات هیجان انگیز در مجموعه باغ وحش صفادشت است.

آدرس: کرج، شهرصفادشت، میدان نبی اکرم، بلوار الغدیر، جنب دانشگاه آزاد اسلامی

باغ وحش ساری

پارک حیوانات ساری (باغ وحش ساری) به عنوان اولین پارک پرندگان و حیوانات استان مازندران سال 1386 در مساحتی بالغ بر 18هزار مترمربع راه اندازی شد. پارک حیوانات ساری شامل بیش از 400 قفس سرپوشیده و 40 محوطه باز بوده و با گونه های مختلفی از پرندگان شکاری در معرض دید عموم شهروندان واقع شده است. این مجموعه از قسمت های مختلفی مانند برکه کوچک و بزرگ، صخره باغ که در مرکز واقع شده است، قفس های شیشه ای و آهنگی تشکیل شده است.

آکواریوم این باغ وحش بیش از 30 گونه از آبزیان، دو زیستان و نرم تنان آب های شور و شیرین را در خود جای داده و از پر بازدیدترین قسمت های باغ وحش است.

آدرس: ساری، منطقه ذغال چال در روستای طاهرده

برکه تمساح چابهار

ممکن است با شنیدن نام برکه تمساح چابهار قلب تان به تپش بیفتد، اما نگران نباشید، تمساح های این برکه هیچ آسیبی به شما نمی رسانند. احتمالا وقتی با آنها از نزدیک آشنا شوید، تمایل داشته باشید که به تمساح ها غذا هم بدهید.

از آنجایی که در منطقه حفاظت شده گاندو هدایت وجود ندارد، برای آشنایی با منطقه و گاندوها، می توانید از راهنمای محلی در روستای باهوکلات یاری بگیرید یا با تورهای کاربلد همراه شوید.

برای بازدید از گاندوها حتما هزینه ورودی بپردازید و به آن ها نزدیک نشوید تا خطری تهدیدشان نکند. شما از فاصله دور می توانید گاندوها را دیدن نموده و عکس بگیرید. به هیچ وجه سر و صدا ایجاد نکنید تا گاندو به خشکی بیاید و بتوانید راحت تر دیدنیش کنید.

آدرس اول: منطقه آزاد چابهار، روبه روی ساختمان شماره سوم

آدرس دوم: شمال شرق چابهار، روستای باهوکلات، منطقه حفاظت شده باهوکلات یا گاندو

باغ وحش ارم

باغ وحش ارم تهران در زمینی به وسعت تقریبی 5 هکتار در کیلومتر 4 اتوبان تهران کرج داخل مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز(پارک ارم) واقع شده است. در حال حاضرتعداد 120 گونه جانوری بومی ایران و دیگر نقاط دنیا در قالب گروههای مختلف در باغ وحش نگهداری می شوند.

دریاچه 9 هکتاری قایقرانی و ماهیگیری، سه شهربازی با بیش از 80 دستگاه مهیج تفریحی، بزرگترین باغ وحش مرکز با بیش از 110 گونه جانوری، شهربازی سرپوشیده قلعه جادویی، 20 هکتار فضای سبز و جنگلی، تالارهای پذیرایی، استخر روباز و حمام آفتاب بانوان، غرفه های مواد غذایی و پارکینگ های متعدد خودرو و موتورسیکلت از امکانات تفریحی این مجموعه محسوب می گردد.

آدرس: تهران، کیلومتر 4 اتوبان تهران کرج، نرسیده به ورزشگاه آزادی، روبروی نمایش های هوایی

باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد در مجموعه پارک جنگلی وکیل آباد در جنوب غربی شهر مشهد واقع شده است. این باغ وحش با مساحت 40 هزار متر مربعی بزرگترین باغ وحش کشور است. در باغ وحش وکیل آباد 125 گونه جانوری که شامل 61 گونه از پستانداران، 49 گونه از پرندگان، 10 گونه از آبزیان و 5 گونه از خزندگان نگهداری می گردد و جمعا تعداد آن ها به 812 عدد می رسد.

تایگون ها از جالب ترین گونه های حیوانی باغ وحش وکیل آباد هستند که حاصل پیوند ببر و شیر (ببشیر) است. ببر، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، تمساح، لاما (شبیه شتر)، پلنگ آفریقایی و سیاه گوش از جمله حیواناتی هستند که منحصراً در این مجموعه نگهداری می شوند.

آدرس: مشهد، وکیل آباد، انتهای بلوار وکیل آباد، جنب، بوستان وکیل آباد.

باغ کروکودیل قشم

باغ کروکدیل یکی از جاذبه های توریستی قشم است. این باغ در زمستان 1389 در منطقه آزاد قشم با ورود 8 کروکودیل از مالزی به عنوان اولین پارک و باغ کروکودیل در خاورمیانه افتتاح شد. کروکودیل هایی که در پارک نوپک پرورش داده می شوند از نوع کرودکودیل پروسوس هستند که از برترین گونه های پرورشی در دنیا به شمار می روند و در آب های شور زندگی می نمایند. بزرگ ترین کروکودیل این مجموعه خان بابا نام دارد که چهار متر طول و حدود 400 کیلوگرم وزن دارد.

در این مجموعه بعلاوه انواع دیگر خزندگان، پرندگان و آبزیان نگهداری می شوند که امکان بازدید از آنها نیز ممکن است.

آدرس: استان هرمزگان، چهار کیلومتری جزیره قشم، اتوبان قشم به درگهان

باغ خزندگان اصفهان

باغ خزندگان اصفهان با انواع خزندگان و گونه های مختلف در سال 91 شروع به کار کرد. هدف این مجموعه معرفی مار به عنوان یکی از با ارزش ترین موجودات است. این نمایشگاه دارای چهل آکواریوم شامل انواع مارهای خارجی و ایرانی، مارهای سمی و غیرسمی، اژدهای کمودو، تمساح آمازون، بزرگترین اسکلت مار بوآ در ایران، بزرگترین صدف کلاه خودی در ایران و... است.

25 ویواریوم بزرگ و 12 ویواریوم کوچک در این مجموعه واقع شده است که خزندگان سمی، نیمه سمی و غیرسمی از اقصی نقاط دنیا در آن ها نگهداری می شوند.

آدرس: اصفهان، پل وحید، میدان سهروردی، جاده الفت

باغ وحش باغلارباغی

باغ وحش و باغ پرندگان مجموعه باغلارباغی، یکی از برترین امکانات تفریحی شهر تبریز است. در این مکان، بیش ترین تعداد حیوانات وحشی نگهداری می شوند و به همین علت، این مکان به باغ وحش تبریز نامگذاری شده است. در این باغ وحش آلاچیق های سازگار با شرایط زندگی هر حیوان ساخته شده و یکی از زیباترین باغ وحش ها و باغ پرندگان کشور محسوب می گردد.

آدرس: تبریز، بلوار استاد شهریار

منبع: همشهری آنلاین

به "چگونه می توان کیفیت باغ وحش های کشور را بالا برد؟ ، تماشا این باغ وحش های تماشای را در تعطیلات از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان کیفیت باغ وحش های کشور را بالا برد؟ ، تماشا این باغ وحش های تماشای را در تعطیلات از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید