5 نکته کلیدی برای عکاسی حرفه ای از محصول (ویژه تازه کارها)

به گزارش بهترین ها، امروزه فروش اینترنتی بیش از هر زمان دیگری رونق پیدا نموده است. خیلی مردم محصولات خود را در فضای مجازی هم ارائه نموده و به فروش می رسانند. برای موفقیت فروشگاه مجازی خودتان، حتما باید عکاسی از محصول را به صورت حرفه ای انجام دهید. شما می توانید تصاویر محصولات به صورت حرفه ای را به راحتی از خانه خود عکاسی کنید. در این مقاله قصد داریم چند نکته درباره عکاسی از محصول را مطرح کنیم که در آغاز کار می تواند یاری زیادی به شما کند.

5 نکته کلیدی برای عکاسی حرفه ای از محصول (ویژه تازه کارها)

عکاسی از محصول چیست؟

عکاسی از محصول هنر عکاسی برای کاتالوگ ها، وب سایت ها، بروشورها، صفحات شبکه های اجتماعی و تبلیغات است. این عکاس ها هنرمندانی هستند که مسؤول تمام عکس های ظریف و بی نقصی هستند که در تبلیغات اینستاگرامی، صفحه خرید محصولات در بهترین ها، آمازون و تمام تبلیغات دیگر می بینید. عکس های حرفه ای از محصول بسیار اهمیت دارند. خیلی از اوقات این عکس ها عامل معین نماینده ای در انجام معامله و تکمیل فرآیند تصمیم گیری و خرید به وسیله مشتری هستند.

اگر برای فروش محصولات خود از آن ها عکس می گیرید، باید توجه داشته باشید که آن جنس را در مجذوب نماینده ترین نور ممکن قرار دهید. گرفتن یک عکس محصول خیره نماینده شاید کمی زمان بر باشد. گاهی اوقات یک عکس ساده با نور مناسب برای شما کفایت می نماید. اما اگر کمی خلاقیت به خرج دهید و از امکانات اطراف بهره ببرید، نتایج فوق العاده مجذوب نمایندهی را می توانید خلق کنید.

یک عکس حرفه ای از محصول چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه چیز یک عکس از محصول را پیروز و چشمگیر می نماید؟

  • وضوح - هر تصویر محصول باید با کیفیت بالا، روشنایی کافی و کاملا متمرکز باشد. هدف این است که شما می خواهید تصویری کاملا شفاف، تمیز و نو از این محصول در فکر مشتری ایجاد نموده و او را ترغیب به خرید کنید.
  • پوشش کامل - اگر برای یک کاتالوگ آنلاین عکاسی می کنید، باید مطمئن شوید که تمام جنبه های مهم محصول را در عکس نشان می دهید. این شامل تمام ویژگی ها، زوایا و جنبه های مهمی از محصول است که مشتری ممکن است تمایل داشته باشد قبل از انجام خرید آنلاین آن ها را خودش هم ببیند.
  • مجذوب نمایندهیت - عکس شما باید محصول را مجذوب نماینده، مطلوب و خواستنی جلوه دهد. البته در این بخش منظور ما مجذوب نمایندهیت خود محصول نیست و این مورد مقوله ای کاملا جداگانه (ولی بسیار بااهمیت) است. منظور از مجذوب نمایندهیت نحوه کادربندی و نحوه ارائه محصول در قالب عکس است.

در کنار این فاکتور مهم، عکاسی از محصول باید کاملا با برند مادر محصول مطابقت داشته باشد. در واقع، نحوه عکاسی شما نشانگر روح و شخصیت آن برند است و با عکس های خود می توانید آن را تقویت کنید.

قبل از اینکه به صورت جزئی تر به نکات و ترفندهای عکاسی از محصول بپردازیم، بهتر است نگاهی به چگونگی گرفتن این عکس ها، ملزومات و تجهیزات لازم بپردازیم.

تجهیزات لازم برای عکاسی از محصول

گرفتن یک عکس مناسب بدون هیچ تجهیزات اضافی و تنها با یک دوربین هم کاملا امکان پذیر است. ولی آیا آن را توصیه می کنیم؟ به نوعی، اما اگر هدف ما گرفتن یک عکس حرفه ای باشد، طبعا پاسخ خیر است.

اگر در داخل فضای خانه عکاسی می کنید، این تجهیزات ساده احتمالا برای شما کافی خواهد بود:

  • پنجره
  • نور چشمک زن (استِروپ) یا اسپیدلایت (Speedlight)
  • سافت باکس
  • منبع نور پیوسته (ترجیحا دستگاهی که برای عکاسی ساخته شده باشد. ولی این نور می تواند هر چیز روشن و یا لامپ های رشته ای باشد. شما حتی می توانید شانس خود را با LED های معمولی امتحان کنید).
  • سه پایه
  • بازتابنده
  • بانس کارت (Bounce Card) - متراکم نماینده نور فلاش
  • فیلترها (شامل فیلترهای چگالی خنثی - کاهنده نور - و فیلترهای پلاریزه)
  • کاغذ بدون درز و تمیز به رنگ های سفید و سیاه. این کاغذ باید آن قدر بزرگ باشد که بتواند تمام ابعاد کالای موردنظر را هنگام عکاسی بپوشاند؛ بنابراین ممکن است به یک پوستر، یک برگه فروشگاهی، یک تکه کاغذ چاپگر و یا حتی یک کاغذ بسیار بزرگ تر نیاز پیدا کنید.
  • چیزهایی که به شما یاری می نماید محصول را صاف نگه دارید.

وقتی تمام این امکانات را آماده کردید، فضایی برای کار پیدا کنید. این فضا می تواند بخشی از فضای خانه، اتاق خواب و یا پارکینگ شما باشد. شما حتی می توانید از فضای باز هم برای این کار بهره ببرید، ولی این کار نیاز به بعضی تجهیزات خاص دیگری دارد.

نکات و ترفندهای عکاسی از محصول

اگر برای اولین مرتبه است که قصد دارید از محصولات عکاسی کنید، بهتر است این نکات و ترفندها ر در نظر داشته باشید.

1. صحنه را شلوغ نکنید

صحنه عکاسی را هرگز نباید خیلی شلوغ کنید. سعی کنید محصول شما تنها چیزی که در عکس باشد که به چشم می آید؛ بنابراین، از اضافه کردن دکورهای مختلف و لوازم تزئینی خودداری کنید. چراکه فقط بیننده را از نقطه انتخابی منحرف می نماید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برای بهتر نشان دادن محصول نیاز به استفاده از بعضی ابزارهای فنی داشته باشیم. در این زمینه سخت گیری نکنید، چراکه به بهبود کیفیت و نمایش محصول شما یاری خواهد نمود. هنگام عکاسی از محصول دقت داشته باشید که همه چیز تا جای ممکن تمیز، روشن، تازه و ساده باشند.

2. از سبک های ترکیبی بهره ببرید

همان طور که اشاره نموده بودیم، از کاغذهای بدون درز بهره ببرید. فون کاغذی یک ابزار عکاسی است که باعث ایجاد این حس می گردد که پس زمینه کاملا یک دست و بدون هیچ درز و کنجی است. اگر تابه حال عکسی از کالایی را در پس زمینه کاملا صاف و یکدست سفید، مسئله ای و یا هر رنگ دیگری دیدن نموده باشید، احتمالا به خاطر استفاده عکاس از همین ابزار ساده است.

استفاده از این سبک عکاسی بسیار متداول و محبوب است. ولی خیلی از افراد این گزینه را تنها رویکرد به عکاسی از محصول می دانند. با این حال خوب است بدانید که خیلی از عکاس های حرفه ای امروزه رویکردی مناسب در عکاسی و طراحی بروشورهای تبلیغاتی دارند. آن ها از ترکیبی از عکس های لایف استایل (Lifestyle) و با پس زمینه یکدست استفاده می نمایند.

درباره عکس های با پس زمینه یکدست که پیش تر صحبت کردیم. ولی عکس های Lifestyle شامل نمایش محصول در محیط های واقعی مثلا در دست یک مصرف نماینده، در کنار یک میز، عکاسی از محصول در حال استفاده از آن و… می گردد؛ بنابراین، اگر این رویکرد به عکاسی از کالا مناسب برند و یا سبک محصولات شما است، توصیه می کنیم آن را هم در تبلیغات و عکاسی خود به کار بگیرید.

مهم ترین نکته این است که اطمینان حاصل کنید تمام تصاویری که خریدار دوست دارد دیدن کند را در اختیار او قرار می دهید. تا زمانی که بعضی سؤال ها در فکر مخاطب بی پاسخ باشند، ممکن است اطمینان کافی برای خریدکردن را نداشته باشد. هرچه تصاویر شما ابعاد بیشتری از نیاز و کنجکاوی مخاطب را جوابگو باشد، احتمال تصمیم گیری نهایی و خرید به وسیله او بسیار بالاتر می رود.

3. با دیافراگم باریک عکاسی کنید

این امر به خصوص برای مواقعی صدق می نماید که قصد دارید برای افرادی دیگری عکاسی کنید. عکاسی با دیافراگم های باریک به این امکان را به شما می دهد که روی تمام بخش های این محصول فوکوس کنید. در واقع، دیافراگم های باریک گرفتن عکس هایی با فوکوس و وضوح بالا را ساده تر می نمایند.

عکاسی در فضای باز یا با نورهای یاریی فراوان می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. چراکه شاید همواره این امکان را نداشته باشید که خیلی به سوژه نزدیک شده و با f/8 یا f/16 عکاسی کنید. ولی در نظر داشته باشید که حداکثر با ضریب f/4 عکاسی کنید و دیافراگم را بیشتر از این باز نکنید. نکته مهم دیگر، بحث فاصله کانونی است. هنگام عکاسی از محصول، تنظیمات فاصله کانونی لنز دوربین شما کمتر بیش از 50 میلی متر باشد، این مقدار را ترجیحا بزرگ تر قرار دهید.

4. هنگام عکاسی از محصول هر گوشه و کناری را روشن کنید

در بخش های قبل بعضی تجهیزات لازم برای عکاسی از محصول را به شما معرفی نموده بودیم. سعی کنید از تمام این ابزارها بهره ببرید تا نور به تمام بخش ها و جنبه های محصول شما تابیده گردد. اگر از یک پس زمینه بدون درز سفید برای عکاسی استفاده می کنید، نورپردازی و روشن کردن محصول از تمام جهات و به مقدار کافی به شما در حذف پس زمینه یاری بسیار زیادی خواهد نمود. چرا که اگر نور ناکافی و یا تنها یک از سمت باشد، سایه ایجاد شده و ممکن است در جدا کردن پس زمینه با مشکلاتی روبرو باشید.

اگر چند منبع نور داشته باشید، کار شما بسیار آسان خواهد بود. در غیر این صورت، عکاسی در فضای باز و یا در اتاق هایی که نور بیشتری دارند به شما یاری می نماید تا سایه های ناخوشایندی را حذف کنید که درخشش سوژه شما را کم می نمایند.

5. استفاده از سه پایه می تواند مفید باشد

این موضوع به خصوص برای مواقعی لازم است که از فلاش های حرفه ای استفاده می کنید. از سوی دیگر، اگر سرعت شاتر شما در سریع ترین حالت برابر با 200/1 باشد، بهتر است از یک سه پایه یاری بگیرید تا تصاویری شفاف و بدون لرزش را ثبت کنید.

اگر قصد فیلم برداری از محصول را داشته باشید، استفاده از سه پایه و یا ابزارهای مختلف (مانند گیمبال و…) بیش از پیش نیاز خواهد بود. به صورت کلی، فرقی نمی نماید که قصد فیلم برداری و یا عکاسی داشته باشید، تصویر باید کاملا واضح و بدون لرزش باشند و از هر ابزاری که فکر می کنید مفید است باید در این زمینه بهره ببرید.

به راحتی می توان یک محصول را بسیار مجذوب نماینده و باورنکردنی کرد. از سوی دیگر، اگر به برند و شرکت سازنده این محصول اعتقاد دارید، کار شما آسان تر خواهد بود. چراکه خود برند بخشی از نگرش مثبت را در فکر مخاطب ایجاد می نماید. تنها کافی است تا کمی از تکنیک های عکاسی استفاده نموده و چند عکس زیبا و فریبنده از این محصول بگیرید. در سرانجام، توصیه می کنیم عکاس های در سبک Lifestyle را از قلم نیاندازید و حتما عکس هایی طبیعی و روزمره را نیز از محصول خود ثبت کنید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 نکته کلیدی برای عکاسی حرفه ای از محصول (ویژه تازه کارها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته کلیدی برای عکاسی حرفه ای از محصول (ویژه تازه کارها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید