مقابله با وسوسه خرید خوشمزه های رنگارنگ!

به گزارش بهترین ها، نقش تبلیغات و چگونگی عرضه محصولات یکی از مهم ترین موضوعات در بازار فروش است. اما در عرضه مواد غذایی باید به نکات مهمی دیگری نیز توجه و نظارت داشت تا افراد بتوانند الگوی صحیح غذایی را برای خود انتخاب نمایند؛ در صورتی که در بیل بورد خیابان ها و آگهی های مختلف در تلویزیون و فضاهای مجازی شاهد تبلیغات انواع تنقلات و مواد غذایی ناسالم هستیم.

مقابله با وسوسه خرید خوشمزه های رنگارنگ!

بهترین ها -یکتا فراهانی : سازمان های تبلیغاتی برای طراحی، فراوری و ساخت آگهی های تبلیغاتی مواد غذایی از روش های گوناگونی استفاده می نمایند تا افراد را برای خرید محصول خود ترغیب نمایند.

مطالعات نشان داده اند که افراد به شیوه های متفاوتی به تصاویر غذا پاسخ می دهند. دانشمندان نیز دریافته اند چرا برخی مردم نمی توانند در مقابل غذا مقاومت نمایند. آنالیز اسکن مغزی این افراد نشان می دهد مراکز پاداش در مغز آنها؛ حساسیت خاصی به تبلیغات و بسته بندی خوراکی ها دارد.

در واقع افرادی که حساسیت پاداش بیشتری دارند، در پنج ناحیه از مغزشان که با انگیزه و پاداش در ارتباط است، فعالیت بیشتری مشاهده می گردد. بنابراین این افراد وقتی به تصویر غذاهای خوشمزه نگاه می نمایند، فعالیت این نواحی نیز بیشتر خواهد شد.

بعلاوه با وجود اینکه متخصصان تغذیه توصیه می نمایند نباید سراغ فست فودها، تنقلاتی مانند چیپس و پفک، سوسیس و کالباس و آبمیوه های مصنوعی رنگارنگ برویم؛ مدام در معرض تبلیغ و توصیه به مصرف آنها قرار می گیریم؛ مواد غذایی خوش آ ب و رنگی که با افزودنی های خوراکی دارندو قند زیاد غیر طبیعی باعث افزایش وزن خواهند شد...

دکتر پیغام فرحبخش،پزشک و متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی

انتخاب شیوه غذایی مناسب

دکتر پیغام فرحبخش، پزشک و متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در این خصوص می گوید: با توجه به اینکه امروزه بیش از دوسوم مردم دنیا، اضافه وزن دارند یا چاق هستند، مستعد ابتلا به بیماری های زیادی هم از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، نقرس و... خواهند بود.

ضمن آنکه چاقی مادر بسیاری از بیماری ها به شمار می رود. بنابراین برترین کار، یافتن راه هایی برای تغییر شیوه غذایی ناسالم و انتخاب تغذیه سالم است.

به گفته فرحبخش، گام نخست مطلعی از لزوم الگوی غذایی صحیح و منظم بودن وعده های غذایی است. داشتن سه وعده غذایی اصلی منظم در کنارسه میان وعده، انتخاب خوبی است که بسیاری افراد نظمی را برای آن در نظر نمی گیرند.

وعده های منظم غذایی

این متخصص تغذیه بالینی می گوید وعده های اصلی باید در ساعت خاصی خورده شوند، چون وقتی حذف یا به تعویق انداخته می شوند، بدن همچنان به کار خود ادامه می دهد و برای فراوری انرژی، سراغ ذخیره های پروتئینی می رود. اما به جای کم شدن حجم چربی بدن، از حجم ماهیچه ها کم می گردد.

به علاوه، عادت کردن به داشتن وعده های غذایی منظم باعث می گردد سیستم گوارشی بدن هم بهتر کار کند و متابولیسم بهتری هم داشته باشد.

میان وعده های سالم

به گفته فرحبخش، پس از مرحله منظم کردن وعده های غذایی و رعایت الگوی تغذیه ای سالم، داشتن میان وعده های سالم می تواند علاوه بر تامین انرژی لازم، جلوی گرسنگی را هم بگیرد و بعلاوه به سوخت و ساز بهتر بدن یاری کند. اما به جای خوردن انوا ع هله هوله و تنقلات رنگارنگ که معمولا کالری بسیار بالایی دارند مانند چیپس و پفک بهتر است انواع میوه ها و سبزیجات را جایگزین میان وعده ها کرد؛ به خصوص میوه هایی که رنگی هستند و آنتی اکسیدان بیشتری هم دارند.

صبحانه فراموش نگردد

دکتر فرحبخش می گوید متأسفانه بهانه های زیادی برای حذف صبحانه وجود دارد؛ در صورتی که با حذف این وعده غذایی؛ نه تنها کاهش وزنی صورت نمی گیرد؛ بلکه معده مدت زمان طولانی خالی می ماند و افراد به دلیل گرسنگی زیاد، در وعده های بعدی حتی بیشتر از حد احتیاج هم غذا می خورند.

به علاوه صبحانه باعث می گردد توجه و تمرکز ما در طول روز بیشتر گردد و این موضوع به ویژه برای دانش آموزان که به تمرکز بیشتری احتیاج دارند حائز اهمیت بیشتری است.

بهتر است وعده صبحانه شامل چند گروه غذایی مانند نان و غلات و لبنیات باشد. در وعده ناهار و شام هم چربی کمتری گنجانده گردد. ضمن آنکه بهتر است وعده شام نیز سبک و حتما 2 تا 3 ساعت قبل از خواب مصرف گردد.

خرید عاقلانه از سوپر مارکت

این متخصص تغذیه بالینی می گویدنخستین گام برای برخورداری از تغذیه سالم، انتخاب و خرید درست محصولات غذایی است. یعنی باید مطلع باشیم مواد غذایی را که برای سلامت مامضر هستند در سبد مصرفی خود جای ندهیم. ضمن آنکه هیچ وقت نباید هنگام گرسنگی به خرید مواد غذایی برویم.

دکتر فرحبخش می گوید وقتی چیپس و پفک، سوسیس کالباس، نوشابه و انواع تنقلات رنگارنگ را از سوپر مارکت خریداری می کنیم بیشتر هم برای مصرف آنها وسوسه خواهیم شد. در صورتی که هیچ لزومی ندارد ما تحت تاثیر تبلیغات مختلف، چنین مواد غذایی را تهیه کنیم. به علاوه اینکه انتخاب الگوی غذایی ناسالم باعث خواهد شد همه اعضای خانه از جمله بچه ها هم از کودکی، رویه ناسالمی را پیش بگیرند؛ رویه ای که باعث اضافه وزن آنها خواهد شد و مسائل زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گفته این متخصص رژیم درمانی، ما می توانیم برای مواد غذایی ناسالم جایگزین های سالمی پیدا کنیم. مثلا آبمیوه های رنگارنگی که هر روز باتبلیغ نوع جدیدی از آنها روبه رو می شویم، هیچ گاه نمی توانند جایگزین مناسبی برای آبمیوه های طبیعی باشند. در حالی که متأسفانه بسیاری از افراد به بهانه مشغله های کاری، این گونه آبمیوه هارا به ویژه برای بچه ها جایگزین نوع طبیعی آن می نمایند.

ترک عادات غذایی اشتباه

فرحبخش می گوید با وجود اینکه امروزه دیگر خیلی افراد می دانند که خوردن میوه و سبزیجات بهتر از چیپس و پفک و انواع هله هوله است، باز هم از این مواد استفاده می نمایند. برای ترک عادات غذایی اشتباه؛ برترین شیوه آن است که به یکباره عادات غلط غذایی را تغییر ندهیم.

عادت غذایی باید به مرور و به تدریج تغییر نمایند تا دوام پیدانمایند. درغیر این صورت، شخص خیلی زود آن را رها خواهد نمود.

البته یکی از نکات مهم دیگر در رعایت رژیم غذایی سالم آن است که بعد از شام، آشپزخانه و به عبارتی ساعت خورد و خوراک را تعطیل کنیم؛ چون اگر مواد غذایی مختلف در دسترس مان باشند، امکان استفاده از آنها هم بیشتر خواهد بود.

مقاومت در برابر آگهی های رنگارنگ تبلیغاتی

در دنیای مصرفی این روزها، ما خواه ناخواه در برابر انواع تبلیغات مواد غذایی قرار می گیریم. طبیعی است شرکت های فراوری نماینده مواد غذایی هم ناگزیرند به نوعی محصولات خود را ارائه و تبلیغ نمایند.

در این میان بهتر است خود ما مطلعی های لازم را در زمینه مواد غذایی سالم و مفید و مواد رنگی مضر کسب و بعلاوه درست فرهنگ سازی کنیم. البته می توانیم با انتخاب رژیم غذایی صحیح، گاهی نیز کمی از تنقلاتی مانند چیپس و پفک و دیگر مواد غذایی که ارزش تغذیه ای هم ندارند استفاده کنیم.

مصرف حداقلی در کنار نداشتن احساس محرومیت

به عقیده دکترفرحبخش، شاید بتوان گفت برترین شیوه در مقابل تبلیغات های رنگارنگ مواد غذایی، تهیه نکردن آنها و در نهایت مصرف حداقلی از آنهاست؛ به گونه ای که از لحاظ روانی هم احساس نکنیم کلا از مصرف برخی مواد غذایی محروم مانده ایم.

ضمن آنکه یکی از اصول مهم در انتخاب رژیم غذایی سالم، آن است که توجه داشته باشیم از کل گروه های مواد غذایی لازم برای بدن برخوردار شده ایم.

در نظر داشته باشیم نوشیدن آب به مقدار کافی هم از دیگر موارد بسیار مهمی است که در همه رژیم های غذایی باید در نظر گرفته گردد. البته شاید ابتدا خوردن آب کافی (8 لیوان در روز) به نظر سخت برسد. ولی ایجاد هر گونه تغییری در سبک زندگی، ابتدا آسان نخواهد بود. ولی به مرور می توانیم به آن عادت کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "مقابله با وسوسه خرید خوشمزه های رنگارنگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با وسوسه خرید خوشمزه های رنگارنگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید