مازوت سوزی دوباره نیروگاه ها؛ تامین برق با چاشنی تشدید آلودگی هوا!

به گزارش بهترین ها، با سردتر شدن هوا و نزدیک شدن به زمستان، نگرانی در خصوص احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته در خصوص مازوت سوزی نیروگاه ها بیشتر شده، در آن موقع کمبود گاز باعث قطع موقت این سوخت و به تبع آن قطع برق و استفاده بیشتر از سوخت جایگزین در نیروگاه ها (گازوئیل و مازوت) شده بود، با این حال سال جاری جواد اوجی وزیر نفت وعده تامین حداکثری سوخت نیروگاه ها را داده است، اما کارشناسان معتقدند، اتفاقات سال گذشته دوباره تکرار می گردد، چرا که شرایط به نسبت پارسال تغییر نکرده است.

مازوت سوزی دوباره نیروگاه ها؛ تامین برق با چاشنی تشدید آلودگی هوا!

به گزارش بهترین ها، وزیر نفت در بازدیدی که از شرکت ملی گاز داشت اعلام نموده، باید گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع به صورت حداکثری انجام گردد تا به استفاده از سوخت مایع شامل گازوئیل و مازوت روی نیاورند. با این حال، او احتمال چنین امری در زمستان را ضعیف دانست و گفت آمادگی کاملی در بخش فراوری گاز وجود دارد و در صورت کمبود گاز، ذخیره سازی سوخت مایع خوبی اجرا شده است. حال باید دید آیا واقع چنین تدابیری در عمل نیز محقق خواهد شد.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با بهترین ها با اشاره به اینکه در امسال نیز با توجه به شرایط موجود، نیروگاه ها بعضی اوقات از مازوت به عنوان سوخت استفاده خواهند کرد، گفت: به علت افزایش مصرف گاز طی سالیان اخیر و عدم سرمایه گذاری در بخش گاز کشور شاهد هستیم که سوخت مورد احتیاج نیروگاه ها برای فراوری برق به موقع تامین نمی گردد، بر همین اساس برای جلوگیری از خاموشی از مازوت استفاده می گردد.

وی افزود: هر سال نیز شاهد هستیم به علت آلایندگی شهر های بزرگ، با مصرف مازوت در نیرو گاه ها این شهر ها با آلودگی روبرو می شوند، هرچند که سازمان محیط زیست بعضی از نیروگاه ها را از این کار منع نموده، اما، اما این کار به علت محدودیت های موجود اجتناب ناپذیر است، در اطراف تهران نیز چند نیروگاه از این کار منع شده اند، اما باید با سرد شدن هوا آیا گاز مایع برای نیروگاه ها تأمین خواهد شد، یا اینکه آن ها مجبور به استفاده از ماوزت هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه هماهنگی برای تامین سوخت نیروگاه ها به عهده دولت و وزارت نفت است، اظهارداشت: کشور با کمبود گاز روبرو است، بر همین اساس واردات از ترکمنستان و جا های دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته، این در حالی است که متاسفانه به علت عدم سرمایه گذاری توسعه میادین گازی متوقف شده و تا زمانیکه این شرایط حاکم باشد، ما با مسائل بسیاری زیادی در حوزه انرژی روبرو خواهیم بود.

وی افزود: درحال حاضر نرخ تشکیل سرمایه در کشور منفی است، زمانیکه سرمایه گذاری برای احداث زیرساخت ها و کار های توسعه ای انجام نگردد، قدر مسلم تاثیر این موضوع در بلندمدت عیان می گردد، همانگونه که این روز ها عدم سرمایه گذاری در دهه های گذشته در میادین مشترک یقه ما را گرفته، به طوریکه در حال حاضر برای تامین انرژی کشور با معضل فراوانی دست و پنجه نرم می کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه الگوی مصرف انرژی در ایران باید تغییر پیدا کند، افزود: با توجه به اینکه سرانه مصرف انرژی از جمله آب، برق، گاز و بنزین و..، بالاتر از استاندارد های جهانی است، این موضوع باید اصلاح گردد و در صورتی که این رویه ادامه پیدا کند، در سال های پیش رو با مشکل جدی تامین انرژی روبرو خواهیم بود، به مانند کمبود برقی که در تابستان رخ داد و یا کمبود گاز در فصل سرما، این اتفاقات اجتناب ناپذیر خواهد بود.

صالحی ادامه داد: عدم سرمایه گذاری در بخش توسعه میادین گازی و اصلاح زیرساخت ها بزرگترین علتی است که ما امروز با مسائل بی شماری در حوزه انرژی با آن روبرو هستیم، دولت پولی برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفتی و گازی و بعلاوه توسعه زیرساخت ها ندارند و بخش خصوصی نیز به علت این که سرمایه گذاری در این بخش برایش مالی نیست، پیشقدم نمی گردد، در این راستا اصلاح توزیع یارانه انرژی و یارانه پنهان در این بخش مهم ترین کاری است که دولت می تواند انجام دهد تا به این شرایط سر و سامان دهند، این در حالی است که برای اصلاح یارانه انرژی، مردم نیز باید به خوبی توجیه شوند و این موضوع را درک نمایند که در صورت انجام این کار رفاه آن ها در زندگی روزمره بالاتر می رود.

وی توضیح داد: عایدی های ناشی از اصلاح یارانه های انرژی باید صرف ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری شده، نه اینکه خرج امور جاری دولت گردد، بعلاوه بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت در کشور نیز باید با این منابع انجام گردد، در حال حاضر خطوط انتقال آب، گاز و برق با هدر رفت و پرتی زیادی روبرو است، باید این خطوط مورد بازسازی قرار بگیرد، در صورتی که این کار انجام گردد، اندازه مصرف به طور قطع کمتر خواهد شد.

منبع: فرارو

به "مازوت سوزی دوباره نیروگاه ها؛ تامین برق با چاشنی تشدید آلودگی هوا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازوت سوزی دوباره نیروگاه ها؛ تامین برق با چاشنی تشدید آلودگی هوا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید