درونگرا بودن بهتر است یا برونگرا بودن؟

به گزارش بهترین ها، خبرگزاری خبرنگاران- واژه های درونگرایی و برونگرایی را زیاد شنیده ایم و احتمالا هم پیش آمده که آرزو می کردیم در ویژگی مان متفاوت بوده یا به دیده نقص از شرایط خودمان انتقاد میکردیم. اما واقعیت این است که نه درونگراها افراد متحجر و افسرده ای هستند و نه برونگراها بیش فعال هستند. در واقع اندازه متعادلی از این ویژگی ها به عنوان یک جنبه از شخصیت هر فرد نقاط مثبت و منفی به همراه دارد که در صورت درک درست آن ویژگی ها می تواند باعث رشد افراد نیز بشود.

درونگرا بودن بهتر است یا برونگرا بودن؟

البته گاهی ما دچار مشکل می شویم و نمی دانیم شخصیت ما دقیقا کدام یکی از دو مورد است؟ و اینکه داشتن ویژگی درونگرایی یا برونگرایی چه تاثیری در ارتباطات ما می گذارد و تعریف ما از تعامل با دیگران چه تغییری خواهد نمود؟

روانشناسان معتقد اند درونگرا یا برونگرا بودن فرد هیچ ارتباطی در داشتن مزیت یا مشکل رفتاری در افراد ندارد و تنها یک ویژگی است که باعث می گردد رفتار فرد در مقابل با تنهایی و اجتماعات متفاوت باشد. طبیعی است که حتی در موقعیت های شغلی مختلف داشتن هریک از ویژگی ها میتواند نقطه قوت به حساب بیاید. به عنوان مثال یک مدیر روابط عمومی قطعا از ویزان برونگرایی بالایی برخوردار است و یک مهندس سازه یا مکانیک به احتمال زیاد درونگرا است و ترجیح می دهد در یک محیط ساکت و آرام به طراحی و محاسبات خود بپردازد.

در ابتدای اجازه دهید روش های برای تشخیص درونگرایی و برونگرایی را معرفی کنیم:

5 مدل از فاکتور های اصلی در تشخیص درون گرا و برون گرا

شرایط درونگرا یا برونگرا بودن افراد موضوع تحقیقات روانشناسان برای مدت زیادی بوده است و در روش های مشخص شخصیت افراد، جزو یکی از مهم ترین ملاک ها می باشد. با این حال بر اساس تحقیقات چندین ساله میتوان شخصیت شناسی این افراد را بر اساس رفتارهای زیر طبقه بندی کرد:

برون گرا(در مقابل ان درون گرایی است)

  • توافق پذیری (ایثار واز خودگذشتگی و نگران بودن برای دیگران)
  • وظیفه شناسی(وجدان)(چگونگی انجام کار و مسئولیت پذیری کسی)
  • روان نا آرام و رنجور(چقدر کسی احساسات منفی را تجربه میکند)
  • زیاد بودن تجربه(که مربوط به صفات تخیل و کنجکاوی میگردد)

در این نظریه,صفات شخصی در طیف وسیع و گسترده ای قرار میگیرند به عنوان مثال شاید شما بیشتر درون گرا و یا برون گرا باشید ، یا شاید جایی در بین این دو قرار بگیرید ،اگر شما علاقه مند به یادگیری ویژگی های شخصیتی خود در 5مدل از فاکتور شخصیت هستید ادامه محتوا را مطالعه کنید.

شما درون گرا هستید یا برون گرا؟

ویژگی های افراد برون گرا

  • بیشتر اجتماعی
  • پرحرف
  • ازخود راضی(با اعتماد به نفس بالا)
  • در پی هیجان هستند و به نظر میرسد بیشتر حس های مثبت را تجربه مینمایند.

ویژگی های افراد درون گرا

علاقه بیشتری به سکوت دارند و در جمع های اجتماعی ملاحظه گر هستند ، بااین همه ،مهم است بدانید که افراد خجالتی با افراد درون گرا یکی نیستند. افراد درون گرا می توانند در موقعیت های اجتماعی خجالتی و یا دستپاچه و مضطرب شوند,اما همواره این طور نیست علاوه بر این، درون گرا بودن به معنی ضد اجتماعی بودن نیست.

همانطور که سوزان کین نویسنده پرفروش ترین کتاب راجع به درون گرایی خود در یکی از مصاحبه های علمی میگوید:ما خلاف جامعه نیستیم,ما یک جامعه جدا هستیم ,من نمی توانم بدون خانواده و یا برترین دوستانم زندگی کنم اما من خواهان تنهایی نیز هستیم.

از کجا بفهمیم درون گرا هستیم یا برون گرا؟

مدل مختلف درون گرایی

روانشناس دانشگاه ولسی ,پیشنهاد کرد که در واقع ممکن است انواع مختلفی از درون گراها وجود داشته باشد که به همین علت درون گرا ها و برون گراهادسته بندی های وسیعی دارند. نویسندگان اظهار نظر کردند که درون گرا و برون گرا ها یکی نیستند و آنها نیز اظهار نظر کردند که 4نوع درون گرا وجود دارد:

  1. درون گراهای اجتماعی
  2. درون گرا های فکری
  3. درون گراهای مضطرب
  4. درون گراهای مهار شده
  5. و درون گراهای محدود شده.

دراین نظریه:

  • درونگرای اجتماعی کسی است که وقت خودش را به تنهایی و یا بودن در یک گروه کوچک صرف میکند.
  • یک درون گرای فکری ، تمایل دارد که درون گرا باشد و فکرکند.
  • درون گرای مضطرب کسانی هستند که در موقعیت های اجتماعی خجالتی ,وعصبی هستند .
  • درون گراهای محدود و مهار شده در پی هیجان نیستند و به ان تمایلی ندارد و فعالیت های ارام را ترجیح میدهند.

فرق بچه ها درون گرا و برون گرا

بهتر است که درون گرا یا برون گرا باشید؟

روانشناسان بیان کردند که برون گرا بودن، با احساسات مثبت در ارتباط است یعنی کسانی که بیشتر برون گرا هستند تمایل بیشتری به شادی نسبت به درون گرا ها دارند. روانشناسانی که این سوال را مطالعه و آنالیز نموده اند،متوجه شدند که بیشتر برون گراها بیشتر از درون گراها حس های مثبت را تجربه مینمایند با این حال محققان شواهدی را دریافت کردند که در واقع درون گراهای شاد نیز وجود دارند. زمانی که محققان به شرکت نماینده شاد در مطالعات نگاه کردند ,فهمیدند که حدود 1/3 از این شرکت نماینده ها درون گرا هستند به عبارت دیگر افرادی بیشتر برون گرا هستند ممکن است احساسات مثبت بیشتری از حد میانه داشته باشند .

اما بسیاری ازافراد واقعا شاد و درون گرا هستند ؛ سوزان کین ,نویسنده کتاب پرفروش (ارام)گفت:قدرت درون گراها به این اشاره دارد که در جامعه امریکایی ,درون گرایی اغلب به عنوان یک چیز خوب به نظر می رسد ، برای مثال:همکاری با دیگران در محل کار و یا کلاس درس اغلب کار کردن گروهی را تشویق می نماید و فعالیتی است که به طور طبیعی باعث برون گرایی می گردد.

همسرم درون گرا است یا برون گرا؟

مزیت های درون گرا بودن

بیان میکند درون گرایی ممکن است مربوط به خلاقیت باشد علاوه بر این درون گراها میتوانند مدیران خوبی در محیط کار باشند زیرا ممکن است بیشتر به مدیریت و سازماندهی تا موفقیت های شخصی فکرنمایند ، در معنای دیگر اگر برون گراها در جامعه فعلی ارزشمند هستند,درونگرا بودن نیز دارای مزیت است این ضروری نیست که یک درون گرا و یا برون گرا باشید و این دو راه ارتباط با دیگران ,هرکدام منافع منحصر به فرد خود را دارند و درک ویژگی های شخصیمان به ما یاری میکند که به طور موثر به مطالعه و کار با دیگران بپردازیم .

ویژگی های درون گراها و برون گراها چیزیست که روانشناسان برای شرح شخصیت چند دهه است که از ان استفاده مینمایند اخیراً, روانشناسان این ویژگی ها را بخشی از 5مدل فاکتور شخصیت دانسته اند,که به طور گسترده ایی برای مقدار گیری شخصیت استفاده می گردد محققانی که دررابطه با درون گراها و برون گراها مطالعه و تحقیق می نمایند, دریافتند که این دسته بندی پیامدهای مهمی برای سلامت و رفتار دارد مهم تراز همه,محققان بیان کردند که هر راه ارتباطی با دیگران مزایای خاص خود را دارد به عبارت دیگر نمی توان گفت که یکی بهتر از دیگری است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "درونگرا بودن بهتر است یا برونگرا بودن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درونگرا بودن بهتر است یا برونگرا بودن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید