حل تنش آبی 10 هزار روستا طی 30 ماه

به گزارش بهترین ها، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برنامه جدی را برای آبرسانی و حل تنش آبی 10 هزار روستا تعریف نموده که قرار شده طی 30 ماه این کار انجام گردد به طوری که به طور میانه در هر سه ماه مشکل آب 1000 روستا حل گردد.

حل تنش آبی 10 هزار روستا طی 30 ماه

میثم جعفرزاده در گفت و گو با بهترین ها، با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح تامین شده است، اظهار کرد: ردیف بودجه با عنوان محرومیت زدایی در بودجه 1400 تعریف شده، بعلاوه با همراهی نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال 1401 هم این ردیف ادامه خواهد داشت که این اقدام مجلس شورای اسلامی در تسریع فرایند پروژه ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت های جهادی استفاده خواهیم کرد تا با کمترین رقم این پروژه ها را اجرایی کنیم، گفت: در سال های گذشته فعالیت های آبرسانی به روستاها صورت گرفته، ولی همچنان در کشور حدود 8 میلیون نفر از جمعیت روستایی درگیر تنش آبی هستند.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه اجرای این طرح با هدف کاهش تنش آبی در روستاها استارت خورده است، توضیح داد: خیلی از روستاها تابع منابع آبی هستند و زمانی که با چالش های کم بارشی روبرو می شویم، چالش تامین آب این روستاها نیز افزایش می یابد.

به گفته جعفرزاده اکنون برنامه این است که سطح برخورداری روستاها از منابع آبی که اکنون 82 درصد است را ارتقا دهیم. با اجرای این پروژه ها به 90 درصد می رسد و برنامه داریم که هر سال نیز این عددد را ارتقا دهیم و بتوانیم تا انتهای سال 1403 تنش آبی در روستاها را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در بعضی از روستاها فاصله تا منابع آبی بسیار زیاد بوده و تعداد خانوار نیز در این روستاها محدود است که اکنون آبرسانی با تانکر صورت می گیرد، اما قصد داریم مخازنی را ایجاد کنیم تا دسترسی به منابع آبی آسان تر و پایدارتر باشد، فرایند آبرسانی به روستاها فرق دارد و برای هر روستا برنامه ای جداگانه تعریف نموده ایم.

وی ادامه داد: به طور مثال در خراسان جنوبی 49 روستا با تنش آبی روبرو هستند که جمعیتی حدود 14 هزار نفر را در بر می گیرد، حدود 320 کیلومتر خط انتقال برای این مهم در نظر گرفته ایم 12 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در نظر گرفتیم تا تنش آبی این روستاها را رفع کنیم.

به گفته رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو هدف از اجرای این طرح تامین آب کمی و کیفی برای روستاها است و امیدواریم برنامه نیز مطابق برنامه ریزی ها پیش برود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حل تنش آبی 10 هزار روستا طی 30 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل تنش آبی 10 هزار روستا طی 30 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید