آیین یاوری کشاورزی گیلان ملی می گردد

به گزارش بهترین ها، پرونده آیین یاوری کشاورزی گیلان و 11 اثر ناملموس دیگر این استان برای ثبت در لیست آثار ملی تهیه و ارسال شده است.

آیین یاوری کشاورزی گیلان ملی می گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تهیه و ارسال پرونده 12 اثر ناملموس استان به منظور ثبت در لیست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت اطلاع داد.

ولی جهانی گفت: آیین یاوری کشاورزی، مراسم انتخاب میراب (میراب گیری)، مهارت پخت سنتی بورانی پلو آستارا، مهارت پخت سنتی مویه لونگی (ماهی لونگی) آستارا، مهارت دوخت لباس محلی تالش، مهارت سنتی پخت باسترمه لونگی (باسترما پلو) آستارا و باور های مربوط به آن از جمله این آثار است.

او اضافه نمود: مهارت سنتی پخت زرینه نان تالشی، مهارت سنتی عرقگیری بهار نارنج، مهارت سنتی فرآوری چای، آیین برداشت پیله تر ابریشم (کچ واچینی)، آیین سنتی علم جوش آستارا و شیوه تهیه سنتی شیرینی کاکا (کویی کاکا گیلان) از دیگر آثاری هستند که پرونده ثبتی آن ها در معاونت میراث فرهنگی گیلان تهیه و به منظور ثبت در لیست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: از اهداف ثبت میراث ناملموس، توجه بخشی به جایگاه معنوی این میراث است که می تواند به عنوان شاخصه ای مهم برای معرفی شهرستان ها به شمار رود و به ظرفیت سازی در صنعت گردشگری آن ها منجر می گردد.

جهانی توضیح داد: میراث ناملموس هر شهرستان از جمله سرمایه های معنوی به شمار می رود که ثبت آن می تواند به مشارکت بخشی اهالی آن منطقه منجر گردد.

بهترین ها گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیین یاوری کشاورزی گیلان ملی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین یاوری کشاورزی گیلان ملی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید