13 مورد از عوارض خوردن آلبالو ، چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟

به گزارش بهترین ها، عوارض و مضرات خوردن آلبالو چیست؟ یکی از خوشمزه ترین و مفیدترین است که معمولاً به آنتی اکسیدان فراوان و ویتامین های متنوعی که دارد، معروف است. اما مصرف بیش از حد آلبالو می تواند در بدن مشکلاتی ایجاد کند. از طرف دیگر عوارض و مضرات آلبالو معمولاً زمانی رؤیت می گردد، که بیش از مقدار مشخص شده از این میوه بهره ببرید و یا بدن شما به آن آلرژی داشته باشد. اما چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟ آیا چیزی در خصوص عوارض خوردن آلبالو می دانید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با مضرات آلبالو تازه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص عوارض و مضرات خوردن آلبالو پاسخ خواهیم داد.

13 مورد از عوارض خوردن آلبالو ، چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟

عوارض خوردن آلبالو

آلبالو یک منبع غنی از ویتامین ها است و می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت دندان ها، کاهش فشار خون، کاهش دردهای آرتریت، و حتی کاهش وزن یاری کند. ویتامین های B و C موجود در آلبالو آنقدر زیاد است که آن را در دسته سالم ترین انواع میوه ها قرار می دهد. اما به هر حال این میوه خوشمزه و پر فایده نیز می تواند گاهی عوارضی را به همراه داشته باشد. معمولاً عوارض خوردن آلبالو زمانی ایجاد می شود که در مصرف آن زیاده روی کنید. در ادامه می توانید با بعضی از عوارض و مضرات آلبالو آشنا شوید.

1- ناراحتی های گوارشی

خوردن آلبالو در بعضی افراد سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی می شود. اگر شما هم جزو آن افرادی هستند که معده تان بعد از خوردن آلبالو درد می گیرد، احتمالاً معده شما حساس است و یا در مصرف آن زیاده روی نموده اید. در بعضی موارد نادر ممکن است ناراحتی معده یک واکنش آلرژیک باشد و فرد بعد از خوردن میوه علائمی مثل تورم، قرمز شدن و خارش پوست را تجربه کند و یا با مسائلی نظیر خس خس سینه، تنگی نفس، تورم لب ها و متورم شدن گلو روبرو شود.

2- سوزش سر دل

یکی از عوارض خوردن آلبالو سوزش سر دل است. بعضی افراد با خوردن آلبالو یک احساس سوزش و درد را در معده احساس می نمایند که بعضی مواقع علائم آن شبیه به حمله قلبی است. سوزش سر دل نشانه خروج اسید معده به مری است که سبب تحریک و درد در معده می شود. افرادی که به بیماری مبتلا هستند، معمولاً بعد از مصرف بعضی میوه ها و غذاها این سوزش را تجربه می نمایند.

توجه داشته باشید که آلبالو معمولاً در شرایطی سبب اسیدی شدن معده می شود که شدت بیماری فرد زیاد باشد و یا به مقدار زیاد از این میوه مصرف کند. معمولاً آب آلبالو بیشتر از میوه آن رفلاکس ایجاد می نماید و از همین رو افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، نباید از آب آلبالو استفاده نمایند.

3- ورم معده

آلبالو به خودی خود سبب ورم معده نمی شود، اما اگر شما به گاستریت معده مبتلا هستید، احتمالاً بعد از مصرف آلبالو، مشکل شما تشدید خواهد شد. گاستریت التهاب پوشش معده است که در بعضی افراد حاد و در بعضی دیگر مزمن است. افرادی که به ورم معده مبتلا هستند، معمولاً با مصرف سبزیجات و میوه های سالمی همانند کلم، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، موز، خیار، گیلاس و بیشتر میوه ها دچار مشکل می شوند.

هر چقدر مقدار ترشی آلبالو بیشتر باشد، معمولاً مسائل بیشتری برای این افراد ایجاد می شود. از طرف دیگر فیبر بالا و اسید آلی میوه سبب تحریک پوشش معده می شود و علائم بیماری را تشدید می نماید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی خوشمزه

4- تهوع و استفراغ

هر چند که احساس تهوع و استفراغ بعد از خوردن آلبالو بسیار نادر است، اما با این حال این مشکل نیز از عوارض خوردن آلبالو محسوب می شود. اگر فردی به سموم دفع آفات روی میوه حساسیت نشان دهد، معمولاً بعد از خوردن آلبالو دچار حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

اگر بعد از خوردن آلبالو علاوه بر و استفراغ، مسائل پوستی شدید و تنگی نفس را تجربه کردید، بهتر است هر چه سریع تر از یک پزشک متخصص یاری بگیرید.

5- واکنش آلرژیک به آلبالو

معمولاً آلرژی به آلبالو در مقایسه با مواد غذایی آلرژی زا مثل سویا، تخم مرغ و شیر بسیار نادر است، اما با این حال افرادی هستند که به آلبالو حساسیت دارند. بسیاری از این افراد بعد از خوردن آلبالو علائمی نظیر گزگز یا خارش لب ها، تورم گلو و لب ها را تجربه می نمایند. گاهی این تورم به حدی زیاد است که تنفس فرد با مشکل روبرو می شود.

در بعضی افراد آلرژی به آلبالو با علائم پوستی نظیر کهیر، تورم و خارش پوست ایجاد می شود. بعضی نیز دچار آبریزش بینی، قرمزی چشم و ترشحات بینی می شوند. آلرژی به آلبالو در دیگر افراد سبب خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه می شود. در واکنش های عصبی ممکن است فرد بعد از خوردن آلبالو دچار ، بی قراری، غش، تشنج و یا از دست دادن هوشیاری شود.

در واکنش های گوارشی فرد حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه می نماید. به هر صورت اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به آلبالو حساسیت دارید، باید از مصرف این میوه اجتناب کنید و در صورت بروز علائم از یک پزشک یاری بگیرید.

6- نفخ شکم

یکی دیگر از عوارض و مضرات خوردن آلبالو ایجاد و زیاد شدن گاز در معده است. بعضی افراد بعد از خوردن آلبالو دچار نفخ و گاز معده می شوند. به یاد داشته باشید که هیچگاه بعد از مصرف آلبالو بلافاصله آب مصرف نکنید، زیرا این کار موجب تشدید نفخ و سورش معده می شود.

این افراد معمولاً به علت مصرف زیاد فیبر و حساسیت یا عدم تحمل بعضی ترکیبات موجود در میوه مانند قند فروکتوز یا الکل های قند موجود در آلبالو مثل سوربیتول و مانیتول دچار مشکل می شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو و خواص آن

7- اسهال

یکی از شایع ترین عوارض خوردن آلبالو ابتلا به و شل شدن مدفوع است که معمولاً در اثر مصرف بیش از حد این میوه ایجاد می شود. آلبالو حاوی مقدار زیادی فیبر است و از همین رو مصرف بیش از حد آن موجب شل شدن مدفوع و اسهال می شود.

در بعضی افراد اسهال به علت حساسیت به اجزای مختلف میوه ایجاد می شود و در بعضی دیگر این موضوع نشان دهنده حساسیت فرد به آلبالو است که با عوارض دیگری نظیر حالت تهوع و بثورات پوستی و مسائل تنفسی همراه است.

8- یبوست

جالب است بدانید که آلبالو هم موجب اسهال می شود و هم یبوست. هر چند که یبوست یک عارضه جانبی نادر است، اما افرادی که در مصرف آلبالو زیاده روی می نمایند و آن را با هسته می خورند، ممکن است به یبوست مبتلا شوند. حساسیت به اجزای طبیعی میوه نیز می تواند سبب بروز یبوست در بعضی افراد شود.

9- تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر

اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، پس باید بدانید که زیاده روی در مصرف آلبالو می تواند علائم بیماری را تشدید کند. معمولاً این افراد بعد از خوردن آلبالو دچار اسهال، نفخ، درد معده، گرفتگی شکم و خستگی می شوند. هر چند که مقدار مصرف آلبالو روی شدت علائم مؤثر است اما این موضوع به شدت بیماری و حساسیت فرد بستگی دارد.

10- بروز علائم سردی

طبع آلبالو سرد و خشک است، از همین رو مصرف آن در افراد بلغمی و سرد مزاج موجب بروز علائم سردی نظیر دل درد، بی حالی، گنگی سر و اسهال می شود. افراد سرد مزاج باید در مصرف میوه هایی با طبع سرد محتاط باشند و در صورت مصرف آلبالو آن را با مقداری گلپر یا به صورت میل نمایند.

11- افت فشار

اگر فشار خونتان همواره پایین است، احتمالاً بعد از خوردن میوه های ترش مزه مثل آلبالو دچار سردرد و سرگیجه می شوید. افرادی که فشار خون پایینی دارند، بهتر است آلبالو را با نمک بخورند تا دچار مشکل نشوند. خوردن آلبالو در دوران قاعدگی نیز می تواند موجب کاهش فشار خون و سرگیجه شود. بنابراین بهتر است با احتیاط مصرف شود.

12- تشدید علائم در بیماران کلیوی

یکی از مهم ترین عوارض خوردن آلبالو در بیماران کلیوی است. این افراد باید از میوه ها و غذاهایی استفاده نمایند که پتاسیم پایینی دارد و از همین رو مصرف زیاد آلبالو در این افراد می تواند سبب تشدید علائم بیماری شود.

بیشتر بخوانید: برترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

عوارض مصرف آلبالو در دوران شیردهی

آلبالو یک میوه نفاخ است و از همین رو مادرانی که به کودک خود شیر می دهند، نباید در مصرف این میوه زیاده روی نمایند. زمانی که مادر میوه نفاخ مصرف کند، نفخ وارد شیر مادر می شود و به نوزاد منتقل می شود و از همین رو نوزاد بعد از مصرف شیر مادر دچار دل درد و نفخ خواهد شد. توجه داشته باشید که بچه ها زیر 3 سال نباید آلبالو استفاده نمایند، زیرا ممکن است بعد از مصرف این میوه دچار اسهال و مسائل گوارشی شوند.

برترین زمان مصرف آلبالو

آلبالو به علت طعم ترشی که دارد، بهتر است با معده خالی استفاده نشود. برترین زمان مصرف آلبالو بین دو وعده غذایی است. توجه داشته باشید که بعد از مصرف آلبالو آب نخورید، زیرا این کار سبب ایجاد نفخ می شود و مسائل گوارشی را تشدید می نماید. از خوردن آلبالو به مقدار زیاد در یک وعده اجتناب کنید و سعی کنید آن را به خوبی بجوید.

سوالات متداول

چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟

افرادی که فشار خون پایینی دارند، افراد مبتلا به مسائل گوارشی و رفلاکس معده و بعلاوه بیماران کلیوی نباید از آلبالو به مقدار زیاد استفاده نمایند.

چه افرادی بعد از خوردن آلبالو دچار ورم معده می شوند؟

آلبالو به خودی خود سبب ورم معده نمی شود، اما اگر شما به گاستریت مبتلا هستید، احتمالاً بعد از مصرف آلبالو، مشکل شما تشدید خواهد شد.

منابع: natureword، healabel

منبع: افق کوروش

به "13 مورد از عوارض خوردن آلبالو ، چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 مورد از عوارض خوردن آلبالو ، چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید