کارگران خراسانی چشم انتظار رونق تعاونی ها، بیم و امید تعاونگران در سال حمایت از فراوری

به گزارش بهترین ها، هیئت دولت در سفر به خراسان رضوی بر نقش تاثیرگذار بخش خصوصی و تعاونی ها در شکوفایی اقتصاد کشور تاکید داشت و این امید می رود تا هر چه زودتر قفل مسائل تعاون گران با کلید تدبیر دولت بازگشایی و واحدهای فراوری و صنعتی این استان از خطر تعطیلی رهایی و کارگران و سرمایه گذاران در این عرصه متضرر نشوند.

کارگران خراسانی چشم انتظار رونق تعاونی ها، بیم و امید تعاونگران در سال حمایت از فراوری

در این میان هنوز تعاون گران از مسائل، کمبودها و افق های روشن تعاونی های برای شکوفایی اقتصاد کشور سخن ها دارند و در بازدیدی از تعاونی های برتر استان به آنالیز فعالیت این تعاونی ها پرداختیم.

تار و پود تعاون و هنر در کارگاه فراوریی بافه و آفتاب

نایب رئیس اتحادیه بازرگانی شرکت های تعاونی صنایع دستی خراسان رضوی که فراورینماینده انواع لباس های سنتی در ایران و مدیرعامل شرکت بافه آب و آفتاب نیز هست، در تبادل نظر با بهترین ها اظهار کرد: معمولا تعاونی های خانوادگی پیروز تر عمل نموده اند و البته این به خاطر نگاه فرهنگی غلط و نبود روحیه کار جمعی در میان ایرانیان است و ما نیز یک تعاونی خانوادگی راه اندازی و هم اکنون با کشورهای مختلفی مراودات تجاری داریم.

طاهره رحیمیان مشهدی ادامه می دهد: لباس های ما در بازار تورنتو فروش خوبی دارد و ما در حال رقابت در بعضی از بازارهای جهانی هستیم.

وی به تصرف بازار بعضی از کشورهای خارجی اشاره نمود و گفت: امروز این شرکت توانسته است در بعضی از کشورها بازار خوبی را برای خود ایجاد کند و مشتری داشته باشد اما این محصولات به دلیل عمدتا قیمت بالایی که دارند مورد توجه زنان ایرانی قرار نمی گیرد.

رحیمیان درباره مسائلش می گوید: برای فعالیت در این بخش احتیاج است که آموزش و فراوری را در کنار هم داشته باشم اما در بخش آموزش متولی سازمان فنی و حرفه ای است و در فراوری تعاون و ارشاد هستند.

وی می افزاید: آن قدر سرمایه ندارم تا دو ساختمان مجزا و دو مجوز برای فعالیت بگیرم و البته ناگزیرم به نوعی بدون مجوز آموزش در همین مکان به کسانی که برای همکاری با این مجموعه فراوریی می آیند؛ آموزش بدهم و صادقانه می گویم ناگزیر از عدم رعایت قانون در این موضوع هستم و به مسئولان نیز گفته ام.

مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و اعطای تسهیلات بانکی

این فراورینماینده ادامه می دهد: البته در کوشش برای دریافت مجوز از سازمان فنی و حرفه ای هستم اما این سازمان اصرار دارد باید ساختمان آکادمی مجزا باشد و این برای من اصلا مقرون به صرفه و البته عملی نیست.

رحیمیان مشهدی در شرح فرایند فراوری یک لباس سنتی در این کارگاه عنوان می نماید: برای به دست آوردن تک تک طرح این لباس ها به مناطق روستایی کشور سفر نموده و هنوز هم در حال سفر هستم تا با خرید لباس یا حضور در کنار زنان روستایی فراورینماینده الگوی لباس های اصیل ایران که سرمایه ملی هستند را به دست بیاورم.

نایب رئیس اتحادیه بازرگانی شرکت های تعاونی صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه گفت: فرایند فراوری پوشاک سنتی هم زمان بر است هم هزینه بر است اما ما در این شرکت تعاونی خانوادگی توانسته ایم بسیاری از لباس های اصیل زنان و مردان این سرزمین مانند لباس مردم کلات، ترکمن ها، گیلکی و... را باز آفرینی کنیم.

مشهدی یادآور می گردد: در بعضی از روستاها ارزش فراوان لباس محلی برای آنها روشن نیست و وقتی من با آنها مذاکره و تبادل نظر می کنم این هنر و قدر و قیمت آن برای این افراد نیز بیشتر می گردد.

نقش حمایت های دولتی در توانمندسازی بخش تعاونی

نایب رئیس اتحادیه بازرگانی شرکت های تعاونی صنایع دستی خراسان رضوی اشاره می نماید: 700 نفر را تا کنون آموزش داده ایم اما به دلیل بعضی مسائل هیچ کدام عضو تعاونی نشده اند و ما نیز این کار را به عنوان اینکه تنها نامشان را در فهرست تعاونی و برای ارائه آمار ثبت کنیم غیر قانونی می دانیم و انجام نیز نداده ایم.

رحیمیان مشهدی که هنر و تعاون را مانند تارو پود به هم تنیده است؛ تاکید می نماید: در روستاهای خراسان و مشهد به دلیل نقش پر رنگ دامداری و کشاورزی از نقش ها و طرح ها با این مضامین استفاده می گردد.

وی می گوید: جنسیت، جغرافیای مناطق، سن، موقعیت اجتماعی، شرایط تاریخی و اعتقادات و آداب و رسوم از جمله عواملی است که در فرم پوشاک تأثیرگذار است.

مشهدی ادامه می دهد: امروزه لباس ها دچار تغییراتی شده و با طرح ها و مدل های ساده و سبک ارائه می گردد که ما در این شرکت تعاونی طرح های ایرانی را با این مشخصات ارائه می دهیم.

وی تاکید می نماید: بعضی از لباس های محلی که با پارچه ابریشمی بافته می شوند بعضا سنگین هستند که مناسب زندگی در شهر نیست و ضرورت دارد تا این لباس ها با پارچه های سبک و به روز طراحی و دوخته گردد.

نایب رئیس اتحادیه بازرگانی شرکت های تعاونی صنایع دستی خراسان رضوی نقش حمایت های دولتی را در توانمندسازی بخش تعاونی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: فرایند اعطای تسهیلات بانکی به تعاونی ها بسیار کند است که هرچه این زمان کوتاه گردد به رونق اقتصاد در بخش تعاونی یاری بیشتری خواهد نمود.

یاری به تعاونی ها در قالب اعطای تسهیلات در خواستی بود که این تعاونگر نمونه در خراسان رضوی بر آن تاکید داشت.

چالش اولیه ما تهیه مواد اولیه است

همچنین در ادامه بازدید از شرکت تعاونی فراوری توزیعی صنایع آلومینیوم کاران خراسان در شهرک صنعتی مشهد واقع در جاده کلات با رئیس هیئت مدیره این شرکت تبادل نظریی داشتیم و او نیز مسائل این واحد فراوریی صنعتی را بر شمرد و می گوید: در صورت عدم حمایت این واحد فراوریی صنعتی نیز تعطیل خواهد شد.

محمود احمدی مقدم این شرکت تعاونی را یکی از برترین شرکت تعاونی ها در شرق کشور معرفی می نماید و می افزاید: اداره تعاون، دارایی، سازمان صنعت معدن و تجارت و اداره بیمه به این شرکت یاریی نداشته اند.

وی تاکید می نماید: چالش اولیه ما تهیه مواد اولیه است.

احمدی مقدم که شرکتی با زنجیره کامل فراوری آلومینیوم را در استان راه اندازی نموده است، بیان می نماید: افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان ازکشورهای هدف این شرکت است که صادرات به آنها داریم.

کارگرانی که چوب عدم حمایت از تعاونی را خوردند

وی ادامه می دهد: در حال حاضر با یک سوم ظرفیت فراوری فعالیت می کنیم و یک سوم نیروی انسانی این شرکت نیز تسویه حساب شده اند و ما با کمبود اعتبارات مواجهیم.

مدیر شرکت تعاونی فراوری توزیعی صنایع آلومینیوم کاران خراسان شرح می دهد: سایه تحریم ها و کمبود نقدینگی برای کارگاه فراوری صنعتی نیز افتاده و مسائل فراوانی را برای ما رقم زد.

احمدی مقدم در ادامه یادآور می گردد: این توانمندی در این واحد صنعتی وجود دارد تا روزانه 6 تن آلومینیوم فراوری داشته باشد اما به دلیل مسائل فراوری در یک شیفت کاری و تا 2 تن کاهش یافته است.

وی می گوید: ممکن است کار ما در همان سطح فراوری مانده باشد اما در فروش محصول نیز اتفاق تازه ای نیفتاده و عملا شرکت های دولتی فراوری را در دست دارند.

در بازار داخلی 90 درصد مواد اولیه آلومینیوم بازیافتی است

احمدی مقدم با بیان اینکه اداره تعاون استان چهار درصد آموزش را بر این واحد تحمیل نموده است؛ عنوان می نماید: 900 میلیون باید در این بخش بپردازیم که بدهی سنگینی برای ما محسوب می گردد.

وی با ابراز تاسف از ضربه ای که از این عدم حمایت ها به این واحد صنعتی وارد شده است؛ می گوید: کارگران در این صنعت بیشترین آسیب را متحمل و نزدیک به یک سوم نیروها تعدیل شدند.

احمدی مقدم بیان می نماید: سهم دارایی در سال 89 یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای این شرکت معین شد و سال 91 نیز 150 میلیون تومان، در سال 90 که نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون تومان ارز توسط این شرکت خریداری شد و دلار به صورت ناگهانی به 2400 تومان رسید بانک صادرات نیز ارز ارائه نکرد و در دو سال گذشته متأسفانه باز هم به نتیجه نرسیده ایم.

آرزوی خاتمه خوش نامه نگاری ها به مسئولان

وی با اشاره اینکه نهادهای دولتی عملا در حال نابود کردن فراوری کشور هستند؛ می گوید: متأسفانه از ابتدای امسال شرکت ایران کوIRAN CO) ) به عنوان شرکت مادر باید تقاضای کارخانجات داخلی را تأمین می کرد اما 13 هزار تن مواد اولیه به خارج از کشور فروخته است.

احمدی مقدم در ادامه تاکید می نماید: در حال حاضر در بازار داخلی 90 درصد مواد اولیه آلومینیوم بازیافتی است و از ذوب مجدد تأمین می گردد.

این تعاونگر برتر استان با یادآوری اینکه تعاونی آلومینوم کاران خراسان با سرمایه ای هر نفر 20 هزار تومان تا 200 هزار تومان فعالیتش را شروع کرد؛ می افزاید: امید داریم که نامه نگاری ها به سازمان و ارگان های مرتبط خاتمهی خوش برای این واحد صنعتی داشته باشد.

ممنوع الخروج شده ایم

احمدی تاکید می نماید: با این فرایند عملا داریم از بازار بیرون و روز به روز تحلیل می رویم و امسال با این رویکرد در سال حمایت از فراوری شاهد تعطیلی کارخانجات و ممنوع الخروج شدن مدیران صنعت خواهیم بود.

وی همچنین به بدهی یک میلیارد تومانی این شرکت به اداره کل مالیات استان اشاره و می افزاید: به علت پرداخت نکردن آن ممنوع الخروج از کشور شده ایم.

وی در ادامه خواست تا شرکت های مادر از واحدهای کوچک صنعتی حمایت بیشتری نمایند و بورس و کاهش سود این شرکت ها در این بستر را نیز مسئله ای برای این صنایع و کارگاه های فراوریی کوچک ذکر کرد.

تا سرانجام سال تعطیل می شویم

همچنین در این بازدید سراغ واحد فراوریی نان چورک توس در این شهرک صنعتی رفتیم که با همه مسائلی که پیش رو دارد باز هم در فکر فراوری محصولی جدید و عرضه به بازار است و هنوز دلش برای فراوری و صنعت این سرزمین می سوزد.

رضا عبدی عنوان می نماید: این شرکت در صورتی که مورد حمایت قرار نگیرد تا سرانجام سال تعطیل می گردد.

وی می گوید: برای تاسیس این کارخانه دو خانه ای که داشتم را فروختم و سرمایه زندگی ام را وارد عرصه فراوری و صنعت کشور کردم اما هم اکنون نه تنها مستاجرم بلکه 900 میلیون بدهی دارم و واحد فراوریی ام نیز در معرض تعطیلی است.

ایجاد تعاونی راه حلی برای دریافت تسهیلات نباشد

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در تبادل نظر با مهر ابراز امیدورای می نماید تا به زودی با حمایت های که دولت در این خصوص وعده داده است؛ شاهد رونق تعاونی ها و برطرف موانع و مسائل در این بخش در خراسان رضوی باشیم.

احمد رجایی مشارکت مردم در اقتصاد و یاری به شکوفایی مالی را در بخش تعاون عملی می داند و اظهار می نماید: البته این دیدگاه اشتباه نیز رایج است که ایجاد تعاونی راه حلی برای دریافت امتیاز است.

وی در بازدید از شرکت های تعاونی برتر استان می گوید: وقتی شهفرایندان می خواهند تسهیلات بگیرند و به آنها گفته می گردد برای دریافت تسهیلات باید تعاونی تشکیل دهند؛ با این شیوه نمی توان انتظار داشت تا به تعریف واقعی تعاون در استان برسیم.

*****

تعاونی ها امروز تشکیل و رونق آنها مورد توجه دولت قرار گرفته است ولی در میان مردم به دللی مسائل و البته نبود فرهنگ کار جمعی مورد استقبال واقع نمی گردد و افرادی نیز که با نام تعاون گران در این عرصه قدم گذاشته اند با مسائل زیادی درگیرند.

از سوی کارشناسان مالی گفته می گردد؛ بازسازی و اعتماد سازی نگاه مردم به بخش تعاون نکته ای است که باید مورد توجه دولت و مسئولان باشد تا منفعت پر رنگ شدن نقش تعاونیها را در اقتصاد کشور ببینیم.

...................................

گزارش : زهره رنگ آمیز

منبع: خبرگزاری مهر

به "کارگران خراسانی چشم انتظار رونق تعاونی ها، بیم و امید تعاونگران در سال حمایت از فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران خراسانی چشم انتظار رونق تعاونی ها، بیم و امید تعاونگران در سال حمایت از فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید