چگونه از عضلات تنفسی مان مراقبت کنیم؟ ، چند توصیه تغذیه ای برای بهبود تنفس و سالم نگه داشتن ریه

به گزارش بهترین ها، ویروس کرونا می تواند تمام گروه های سنی را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از نکات مهم آن است که فرد بداند علاوه بر راه های درمانی متداول، مصرف یا عدم مصرف کدام خوراکی ها می تواند در کاهش مسائل ناشی از بیماری یاری کند.

چگونه از عضلات تنفسی مان مراقبت کنیم؟ ، چند توصیه تغذیه ای برای بهبود تنفس و سالم نگه داشتن ریه

به گزارش بهترین ها به نقل از ایسنا، مصرف روزانه کربوهیدرات ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و بعضی از مواد مغذی لازم است. این کربوهیدرات ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می شوند که مصرف انواع کربوهیدرات های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی سبوس دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی ها و میوه ها توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید:

این توصیه های تغذیه ای را در ماه رمضان حتما جدی بگیرید

چگونه دستگاه تنفسی مان را تقویت کنیم؟ | راه هایی برای حفظ سلامت ریه و تقویت آن

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه های غذایی و رهنمودهای غذایی ایران مصرف نمایند. بهترین انواع پروتئین ها شامل انواع گوشت، انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه و انواع آجیل بدون نمک است.

به منظور تامین بخشی از انرژی مورد احتیاج روزانه و تامین بخشی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید روزانه از روغن ها و چربی های خوراکی استفاده گردد. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، گردو، کنجد، کلزا و... است. البته روغن هایی مانند زیتون، کلزا، آفتابگردان و کنجد برای سرخ کردن مناسب نیستند و بهتر است برای پخت وپز استفاده شوند. همچنین این روغن ها به دلیل آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. این نکته بسیار مهم است که مصرف روغن ها و چربی های حیوانی شامل کره، روغن ماهی، پیه، دنبه و... باید محدود گردد.

مصرف مقدار مناسب آب باعث می گردد ترشحات درون مجاری هوایی رقیق تر شده و راحت تر حرکت نمایند و تخلیه شوند. از این رو مصرف 6 تا 8 لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می گردد.

همچنین مصرف 4 الی 6 وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف 2 تا 3 وعده غذای پر حجم توصیه می گردد تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد؛ در صورتی که مصرف بعضی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس شد بهتر است مصرف آن ها را کاهش دهید.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند و می توانند به ایجاد تورم و التهاب قسمت های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شوند. بنابراین، مصرف غذاهایی با مقدار زیاد سدیم مانند انواع کنسروها و شوری ها و غذاهای تولید شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چگونه از عضلات تنفسی مان مراقبت کنیم؟ ، چند توصیه تغذیه ای برای بهبود تنفس و سالم نگه داشتن ریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از عضلات تنفسی مان مراقبت کنیم؟ ، چند توصیه تغذیه ای برای بهبود تنفس و سالم نگه داشتن ریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید