ناگفته های پیشکسوتان در جشن 80 سالگی رادیو

به گزارش بهترین ها، جشن مجازی ارمغان اردیبهشت به مناسبت هشتادمین سالروز تولد رادیو در ایران در حالی برگزار گردید که با بازگویی خاطرات پیشکسوتان رادیو، معاون صدا، معاونان اسبق رادیو و همچنین برنامه سازان قدیمی در برنامه همراه بود.

ناگفته های پیشکسوتان در جشن 80 سالگی رادیو

به گزارش بهترین ها به نقل از ایسنا، جشن مجازی ارمغان اردیبهشت به مناسبت هشتادمین سالروز تولد رادیو در ایران شامگاه 4 اردیبهشت ماه در صفحه رسمی مجموعه هنر لند در اینستاگرام برگزار گردید.

اجرای این مراسم را آناهیتا برزویی و قاسمی از نویسندگان و گویندگان رادیو بر عهده داشتند و هر کدام میزبان حضور پیشکسوتان و گفت و گوی آنها درباره 80 سالگی رادیو بودند.

  • روزهای تلخ رادیو در دوران جنگ

آناهیتا برزویی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه رادیو تنها رسانه ای است که همه می توانند با آن پیوند بخورند، به سالهای حضورش در رادیو در زمان جنگ در کرمان اشاره نمود و گفت: سال های جنگ سال هایی بوده که رادیو پیشروتر بود، من تهیه نماینده برنامه ای به اسم جنگ جنگ بودم که نامه های خانواده هایی که جوان های شان در جبهه بودند را می خواندم و همچنین مصاحبه های جوانان در جبهه را پخش می کردیم و یکی از پر خاطره ترین روزها را داشتیم اما دوران سختی بود یکسره زیر موشک و بمباران بودیم موشک های 9 متری در کوچه های 6 متری دوران جنگ برای ما تلخی داشته اما بالاخره تمام شد و امیدواریم صلح در تمام جهان وجود داشته باشد.

  • معاون صدا و اعلام طرح کیفیت سنجی در رادیو

حمید شاه آبادی - معاون صدا ـ نیز در این مراسم مجازی با اشاره به اینکه تنها صداست که می ماند، تاکید نمود: این فقط یک جمله شاعرانه و گفته قصار نیست. بلکه یک واقعیت است. صدا یادگاری است در این گنبد دوار و رادیو اسباب مانایی و مایهی ماندگاری این صدا؛ و امروز در هشتادمین سالروز طنین افکن شدن صدا در آسمان ایران بزرگ ، مسرور و خرسندم که در مقام یک خادم این روز خجسته را خدمت همهی همکاران عزیز شادباش و تبریک عرض کنم و از خداوند که مستمع همه صداهاست خواستارم که در دفتر روزگار و هم در لوح الهی نام تان را ثبت کرده و هماره مستمع صدای شما باشد.

وی در ادامه از برنامه های رادیو در آینده و اقداماتی که قرار است برای رادیو انجام شود، سخن گفت.

شاه آبادی اظهار کرد: سال جاری طرح جدی جامع کیفیت سنجی برنامه ها در رادیو را در دستور کار قرار دادیم و با جدیت تمام درگیر این پروژه بزرگ هستیم تا در رادیو به یک سطح بندی در فراوریات برسیم و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم.

  • صوفی: از مخاطبین وفادار و منتقدان رادیو هستم

محمد صوفی شورای نظارت بر صدا و سیما و معاون اسبق صدا نیز در این مراسم شرکت کرد و ضمن تبریک به مناسبت سالروز 80 سالگی رادیو در ایران درباره اینکه آیا خود را یک رادیویی میداند، گفت: حضور من در این برنامه به این معنی است که با رادیو و دوستان رادیو ارتباط دارم، کار من به گونه ای است که با بخش های مختلف سازمان از جمله رادیو در ارتباط هستم.

وی از صمیمیت رادیو سخن گفت و یادآور شد: تفاوت معناداری بین محبت آمیز رادیو وجود دارد، مقطعی که در رادیو بودم دوران بسیار متفاوتی بود. دوستان رادیو صمیمی با محبت و وفادار هستند و من در فضای رادیو این صمیمیت و مهربانی را میدیدم.

صوفی گفت: زمانی که وارد رادیو شدم 7 یا 8 شبکه رادیویی داشتیم وسیله سطح سازمان در این بود که بحث توسعه کمی و کیفی شبکه ها اتفاق بیفتد، در آن موقع سعی کردیم متناسب با ذائقه مخاطب این شبکه ها را ایجاد کنیم، برای اینکه 3500 عنوان برنامه فراوری کردیم و از ابداع و نوآوری می گفتیم. هیچ کدام از شبکه ها تفاوتی برای من نداشتند همه شبکه ها را دوست داشتم اما مسلماً هر کدام از شبکه هایی که مخاطبان بیشتری داشتند، آن شبکه ها برای من حساس تر بودند زمانی که من وارد رادیو شدم حساسیت روی رادیو جوان و به ویژه موسیقی از جمله رادیو پیغام و آوا بسیار بود. به عقیده من دوران خوبی را سپری کردیم و کوشش کردیم آن دوران، دوران تشخص رادیو باشد.

او در سرانجام در پاسخ به اینکه آیا رادیو در بین این فضای مجازی گم می شود؟ اظهار کرد: رادیو یک رسانه ماندگار است که وقتی در معاونت صدا حضور داشتم همه وقتم این بود که برنامه ها را بشنوم و حالا در راستاها مستمع رادیو هستم البته مستمع وفادار و منتقد. اگر نقدی داشته باشم با دوستان رادیو تماس می گیرم و نظراتم را می گویم.

  • حسن خجسته: رادیو در بحران گذر است/ اگر به رادیو تعرضی شود دفاع می کنم

حسن خجسته از معاونان اسبق صدا نیز در سخنانی با اشاره به سال های حضورش در رادیو گفت: من از سال 70 تا 87 در رادیو بودم. خوش ترین سالهای عمر من سالهایی بود که در رادیو بودم و حس خوبی با دوستان رادیویی داشتیم. مزیت رقابتی رادیو همواره زبان زده بوده است تلویزیون سرعت نداشت. اما رادیو سرعت داشت رادیو آن سالها با عنصر سرعت پیش رو بود و کارهای پر ریسک انجام می داد مثل پخش مستقیم دادگاه خفاش شب. اما حالا مزیت رادیو سرعت نیست، مزیت رادیو صدایش است و این که در همه جا قابل دسترس است هیچ رسانه ای مثل رادیو قدرت تخیل زایی ندارد.

او با اشاره به عملکرد رادیو در سال های حضورش توضیح داد: در حوزه ورزش در هر جایی که ایران حضور داشت گزارش و خبر ورزشی از آن نقطه را میآوریم و به نوعی رادیو در آن موقع به خاطر سرعت توان خوبی داشت، رادیو تهران بسیار محترم بود دوبلور ها را به رادیو آوردیم دوبلور هایی که صدای مخملی داشتند و رادیو تهران از ظرفیتها به خوبی استفاده کرد اما حالا دیگر عنصر سرعت مطرح نیست و رادیو باید مزیت های جدیدی را تعریف کند. کارکرد چندگانه رادیو بهتر است اولویت بندی شود تا مخاطبان بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا نمایند. در حال حاضر عموماً شبکه های ما عمومی هستند و شبکه های تخصصی باید ویژه تر برنامه سازی بنمایند.

خجسته با اعتقاد بر اینکه سرمایه های انسانی رادیو فوق العاده هستند، گفت: در حال حاضر رادیو شرایط سختی را می گذراند و در بحران گذر است اما آن سالها یک روز خسته به رادیو نرفتم و یک روز هم نگران از رادیو بیرون نیامده و همواره به بچه های رادیو اطمینان داشتم. دکتر شاه آبادی هم نسبت به رادیو حساسیت ویژه ای دارند گرچه همه رسانه ها در بحران هستند اما می شود گفت که خود وجود ایشان برای رادیو فرصت است و امیدواریم سازمان و رادیو بتواند از این فرصت استفاده کند. خدا را صد هزار مرتبه شکر که در رادیو بودم نسبت به رادیو حساس هستم و اگر تعرضی به آن شود دفاع میکنم و همچنان آن عرق را نسبت به رادیو دارم.

  • گله مندی از ممانعت حضور پیشکسوتان در رادیو/ ای کاش این روز را نمی دیدم!

شهریار کرمی از دیگر هنرمندان قدیمی رادیو از جمله برنامه سازانی بود که در این مراسم به گفت و گو پرداخت و از دوران شیرین حضورش در رادیو سخن گفت.

وی یادآور شد: آشنایی من با رادیو به سال 48 در آبادان برمی شود که کشف استعداد شدم. ماه عسل بودم و خانواده هم نگران من که وارد وادی هنر میشوم به همین دلیل دو سال مخفیانه همکاری کردم. راستا طولانی را در آبادان با دوچرخه که کیلومترها راه بود به استودیو میرفتم. سال 53 مبدا کارم بود و قبل از آن بیشتر آموزش و مهارت دیده بودم در مقطع تحصیلی خود در گیلان نیز گویندگی و بعد شروع به برنامه سازی کردم، برنامه ما و مخاطبین اولین برنامه ای بود که فراوری کردم و جزء اولین کسانی بودیم که گروه برنامه سازی تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به اینکه از کدام در وارد رادیو شده است؟ گفت: من از در کار و عشق وارد کار در رادیو شدم و تست دادم و پذیرفته شدم .در مرکز اصفهان نیز در دهه 60 برای بار سوم تست گویندگی دادند و وارد رادیو شدم نه از در زنجیر، نه پنجره و نه هیچ در دیگری وارد رادیو نشدم.

کرمی با اشاره به حضورش در ساخت برنامه راه شب یادآور شد: در راه شب این افتخار را داشتم که در خدمت استاد جمشیدی برنامه اجرا کنم و همواره دست بوس شان هستم. در آن سال ها مقدمات فراهم شد و همزمان با شروع کار در رادیو تهران بود و به جز چهار شبکه جوان، اقتصاد، معارف و سلامت در تمامی شبکه های رادیویی کار کردم و در خدمت دوستان بودم.

وی که پیش از این در رادیو پیغام حضور داشت درباره همکاریش با رادیو که در حال حاضر قطع شده است ضمن ابراز گله مندی با بُغض گفت: پیش از این در رادیو پیغام برنامه داشتم اما به لطف ریاست قطع شد. چراکه بازنشستگان نمی توانستند با کارت وارد رادیو شوند و من هم حاضر نشدم با آفیش وارد رادیو شوم. بارها گفته ام ای کاش من مرده بودم و این روزها را نمی دیدم!

کرمی در سرانجام نسبت به ادبیاتی که در رادیو استفاده می شود انتقاد کرد و گفت: سازمان در حال حاضر بایستی به زبان و ادبیات حاکم در این رسانه توجه بیشتری داشته باشد متاسفانه زبان و ادبیات به جای اینکه تاثیر گذار باشند تبدیل به زبان و ادبیات سر کوچه ای شده است. متاسفانه موقعیت من به گونه ای است که برای ارزیابی باید برنامه ها را بشنوم و این در روحیه من تاثیر گذاشته است مدیرانی که در راس هستند باید به این نکته توجه نمایند.

  • مریم نشیبا: صدا مقدس است

مریم نشیبا از پیشکسوتان رادیو نیز در سخنانی کوتاه به مناسبت 80 سالگی رادیو گفت: صدا مقدس است و آنچه که جریان دهنده اش است، مقدستر.

این هنرمند که این روزها برنامه گلبانگ را اجرا می نماید، درباره حضورش در رادیو و اجرای این برنامه یادآور شد: در حال حاضر برنامه گلبانگ را اجرا می کنم، برنامه ای که وارد بیست و پنجمین سال فراوری خود شده است.

وی خطاب به اهالی رادیو گفت: عزیزان رادیو، شما مقدس ترید! رادیو یک جعبه کوچک است اما یک جعبه ای فرهنگی و من مسرورم از این طریق در خدمت مردم هستم.

به گزارش ایسنا، مراسم مجازی ارمغان اردیبهشت چهارم اردیبهشت ماه به مناسبت 80 سالگی رادیو تا پاسی از شب ادامه داشت و بعضی دیگر از گویندگان و برنامه سازان رادیو از خاطرات حضورشان در رادیو سخن گفتند.

منبع: همشهری آنلاین

به "ناگفته های پیشکسوتان در جشن 80 سالگی رادیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته های پیشکسوتان در جشن 80 سالگی رادیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید