توقف فراوری پراید؛ بازار از خودروی مقرون به صرفه خالی می گردد؟
به گزارش بهترین ها، حذف پراید موضوع جدیدی نیست؛ در طول سالهای گذشته بارها اسم شد که این محصول قدیمی قرار است از خطوط فراوری کنار گذاشته گردد. با حذف احتمالی پراید این سوال مطرح میگردد که چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟ آیا با خط خوردن پراید از فهرست خودروهای فراوری شده در جاده قدیم، بازار از خودروهای مقرون به صرفه قیمت خالی خواهد شد؟

سال 1372 بود که یک خودرو نو به بازار ایران پا گذاشت. این خودرو که بهاسم جایگزین پیکان برگزیده شده بود، هیچگاه فکرش را نمیکرد، لقب پرفروشترین خودروی ایرانی را از آن خود کند. شاید کمتر کسی فکر میکرد پراید؛ معروف به خودرو پوست پیازی، بتواند پیکان دوستداشتنی را از دور رقابت خارج کند. اما پراید بعد از چند سال فراوری، به خودرو خانوادههای ایرانی تبدیل شد. اما این خودرو چگونه وارد بازار ایران شد؟
ایده اولیه پراید از کجا آمد؟
ایده اولیه پراید متعلق به کمپانی فورد آمریکا و مزدای ژاپن بود. این خودرو جنجالی در واقع همان مزدا 121 بود که ابتدا در ژاپن فراوری شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازارهای آمریکای شمالی را پیدا کرد. اما بعد از چند وقت، سازمان امنیت بزرگراههای آمریکا با وجود استقبال زیاد از خودرو، مانع فراوری این خودرو شد. بدینترتیب؛ فورد فستیوا یا همان مزدا 121 در سال 1986 به ناامنترین خودروی آمریکا معروفیت گرفت. در سال 1987 میلادی فراوری این خودرو به کیا موتورز رسید و کرهایها فراوری آن را کلید زدند.
در اوایل دهه 70 شمسی، پراید از کره به ایران آمد و فراوری این خودرو در سال 2000 میلادی در کره جنوبی به خاتمه رسید. سال 2001 میلادی بود که لیسانس این محصول بهصورت رسمی به سایپا فروخته شد. این شرکا خودروساز با ایجاد زنجیرهای از قطعه سازان آن را با نامهای نسیم (هاچبک)، صبا (سدان)، سایپا 132، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 در ایران عرضه کرد. این خودرو به علت اینکه بسیار کم خرج و کم مصرف بود به سرعت محبوب و به فروش خوبی دست پیدا کرد.
پراید در حالی رکوردار فروش خودرو در ایران شد که سال 1392، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران این خودرو را بهاسم رکوردار وسایل نقلیه در کشتهشدگان سرنشینان خودرو معرفی کرد. گزارش های رسمی از جمله گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می دهد، این محصول سایپا همچنان با یک ستاره از 5 ستاره کیفی، بیکیفیتترین خودروی ایرانی است.
در این زمینه بخوانید:
پیکان هنوز هواخواه دارد؛ مظنه از 2 تا 80 میلیون تومان!
به کاهش محسوس قیمت خودرو می توان امید داشت؟
بازنشستگی پراید
بالا گرفتن نقدها نسبت به ناامنی پراید باعث شد متولیان به فکر جایگزینی برای این خودرو باشند. ابتدا قرار بود پس از بازنشستگی پیکان، خط فراوری پراید هم متوقف گردد و با ورود محصول تندر 90، این خودرو جایگزین پراید و پیکان گردد. اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد. بعدها برای تحقق این امر، خودرو تیبا وارد خط فراوری شد اما این جایگزینی باز هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و پراید همچنان به فراوری خود ادامه داد.
پس از این ناکامی، بارها و بارها از سوی مسئولین اسم شد که پراید به دلایل مختلف باید از خط فراوری حذف گردد. چندی پیش اما خبر نوی از توقف فراوری پراید در رسانهها منتشر شد. کمال هادیانفر، رئیس پلیس هدایت و رانندگی نیروی انتظامی، اواسط مردادماه سال جاری از توقف شمارهگذاری خودروی سواری پراید از سال 1399 اطلاع داد. به گفته او، در تحلیل تصادفات کشور طی 11 سال گذشته نشان داده شده است که 34 درصد از جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بودهاند.
بنابراین با شروع سال 1399، این خودروی پرفروش دیگر فراوری نخواهد شد. اما آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟
جایگزین پراید
سایپا برنامه داشت دو خودروی داتسونگو و چانگان بنی را جایگزین پراید کند. اما در تست تصادف داتسونگو، این خودرو صفر ستاره ایمنی گرفته و شرایط ایمنی آن را میتوان کاملا نامطلوب توصیف کرد. قیمت این خودرو شش هزار دلار است. خودروی دیگری که قرار بود جایگزین پراید گردد، خودرو چینی پانگان بنی بود. در مراکز تست خودرو در چین، برای این خودرو سه ستاره ایمنی ثبت شده است. اما مشکل آنجاست که حداقل قیمت این خودرو شش هزار دلار است که با فراوری در ایران حداقل 20 میلیون تومان گرانتر از پراید خواهد شد.کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، در شرایط فعلی شاید تنها جایگزین برای پراید از دور خارج شده، تیبا باشد. خودرویی که البته روی پلتفرم توسعهیافته پراید ساخته شده و معین نیست چقدر ایمنتر از پراید است.
منبع: ایرنا زندگی