چرا صادرات فرش دستباف کاهش یافت؟

به گزارش بهترین ها، به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران، صادرات فرش در هشت ماهه اول سال 1398 کمتر از 50 میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط 500 میلیون دلاری صادرات فرش در دو دهه گذشته، حدود یک دهم شده است، اما خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها تنها دلیل این اتفاق نیست.

چرا صادرات فرش دستباف کاهش یافت؟

حمید کارگر در گفت وگو با بهترین ها، اظهار کرد: در شرایط فعلی هنر صنعت فرش دستباف ایران حال و روز خوشی ندارد و به ویژه در حوزه صادرات و ارزآوری نه تنها در شرایط بهینه نیست، بلکه در شرایط هشدار قرار گرفته است.

وی یکی از از مهمترین و اولین صفات فرش دستباف از منظر فراوری و تجارت را ارزآوری و صادرات آن دانست و گفت: بنابراین وقتی صادرات فرش دستبافت دچار افت گردد به تبع آن فراوری و اشتغال در این صنعت هم متأثر می گردد.

کارگر در ادامه از رکود در افت صادرات فرش در سال 1398 اطلاع داد و گفت: این در حالی است که طی چند دهه گذشته فرش یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی ایران بوده و در این زمینه اعداد مقبولی هم تجربه نموده است.

به گفته وی صادرات فرش در هشت ماهه اول سال گذشته کمتر از 50 میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط 500 میلیون دلاری صادرات فرش در دو دهه گذشته، حدودا یک دهم شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران این عدد را مخاطره آمیز توصیف کرد و گفت: از سال 1397 به بعد، با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها فرایند افزایشی صادرات فرش دستباف متوقف و سیر نزولی آن شروع شد.

به گفته وی صادرات فرش دستباف در سال 1394 حدود 290 میلیون دلار، در سال 1395 حدود 359 میلیون دلار و در سال 1396 معادل 426 میلیون دلار بوده است اما در سال 1397 صادرات فرش دستباف به 238 میلیون دلار رسید.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران با اشاره به تاثیر مستقیم کاهش صادرات فرش دستباف و فعالان این حوزه و شاغلان رسته های مختلف از جمله طراح، رنگرز، رفوگر و سایر مشاغل مرتبط، بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای بهبود شرایط فراوری و صادرات فرش دستباف تاکید نمود.

کاهش صادرات فرش دستباف قابل پیش بینی بود

کارگر با بیان اینکه بخشی از کاهش شدید صادرات فرش دستباف متاثر از تحریم ها بوده که قابل پذیرش است، توضیح داد: با توجه به اینکه آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستباف درهای کشور خود را به روی ایران بست، افت صادرات فرش طبیعی بوده، اما بخشی از کاهش صادرات هم به دلیل خود تحریمی ها و بی تدبیری ها رخ داده است؛ به طوری که به جای حمایت از فعالان این حوزه، آن ها دچار تنگنا و سختی شدند وحداقل ترین ابزار حمایتی از آن ها دریغ شد.

به گفته وی تامین بودجه قالی بافان همچنان دچار مشکل بوده و هنوز و تامین نشده است. همچنین بالا بردن تعرفه واردات ابریشم در سال گذشته باعث افزایش قیمت مواد اولیه و به تبع آن قیمت تمام شده فرش دستباف شد که در نتیجه آن بخشی از توان رقابتی فرش دستباف ایرانی هم در بازار داخل و هم در بازار بین المللی گرفته شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران همچنین با بیان اینکه انواع قوانین و مقررات سختگیرانه و متغیر هم باعث مسائلی برای تجار و بازرگانان حوزه فرش دستباف شد، توضیح داد: قوانین مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات، مسائل گمرکی، بالا رفتن هزینه و ریسک صادرات از جمله این آسیب ها است.

کارگر با بیان اینکه تنوع زیاد فرش دستباف ایران از دیرباز توانسته جوابگوی سلایق بسیاری باشد، اظهار کرد: حدود 80 کشور مقصد صادرات فرش دستباف ایرانی هستند. بعضی کشورها از جمله آمریکا، بعضی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی فرش در سبک زندگی آن ها وجود دارد، اما بعضی کشورها بازارهای جدید صادرات هستند.

به گفته وی به طور سنتی بعضی کشورهای اروپایی مثل آلمان، ایتالیا، سوئیس، انگلیس، فرانسه، در قاره آمریکا خود ایالت متحده آمریکا، در شرق آسیا ژاپن و همچنین بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشتریان فرش دستباف ایرانی بوده و هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا صادرات فرش دستباف کاهش یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا صادرات فرش دستباف کاهش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید