بخورهای به درد بخور

به گزارش بهترین ها، رومی های باستان بر این باور بودند که بخور برای پاکیزگی و زیبایی صورت مفید است. یونانی های باستان هم به قدرت بخار آب و استفاده از بخور گرم برای سلامت و زیبایی پوست باور عمیقی داشتند و این کار در آن موقع بسیار رایج

بخورهای به درد بخور

ترجمه: فرشته آل علی

پوست من، زنده بمان، نفس بکش!

رومی های باستان بر این باور بودند که بخور برای پاکیزگی و زیبایی صورت مفید است. یونانی های باستان هم به قدرت بخار آب و استفاده از بخور گرم برای سلامت و زیبایی پوست باور عمیقی داشتند و این کار در آن موقع بسیار رایج بوده است. بسیاری از متخصصان زیبایی در دنیای مدرن امروز همچنان با رومی ها و یونانی های باستان هم عقیده اند و استفاده از بخار آب را برای بهداشت و زیبایی پوست بسیار مفید می دانند.

اگرچه هنوز دلیل علمی ثابت شده ای وجود ندارد که نشان دهد درمان با بخار ارزش پزشکی خاصی روی پوست دارد اما بیشتر افرادی که صورت را بخور می دهند، حس می نمایند ظاهرشان بهتر می شود. معمولا دمای بخار آب طی بخور حدود 43 درجه سانتی گراد است. در این دما رطوبت بسیار خوبی برای پوست فراهم می شود و احساس آرامش به فرد دست می دهد. در پی گشادشدن عروق، اکسیژن و موادمغذی بیشتری از طریق خون به بافت صورت می رسد.

مکانیسم اثر

شیوه اثر بخور بسیار واضح است؛ گرمای بخار باعث گشاد شدن عروق خونی صورت می شود با افزایش جریان خون، صورت و گونه ها ظاهری شاداب و گلگون پیدا می نمایند. تعریق صورت هنگام بخور منافذ را باز و پوست را با طراوت می نماید درست همان کاری که سونا برای کل بدن انجام می دهد. منافذ پوست عضله ندارند که آنها را باز و بسته کند بنابراین بخور گرم و تعریق ناشی از آن، منافذ را تمیز می نمایند. در عرق حدود 99 درصد آب وجود دارد و به این ترتیب آلودگی ها و سلول های مرده پوست و سایر بقایای آن که ممکن است در منافذ سطح پوست گیر نموده باشند، به راحتی برداشته می شوند. از طرف دیگر، سبوم که همان چربی طبیعی پوست است، از طریق غدد سباسه ترشح می شود. این غدد در فولیکول های مو هم وجود دارند. دلیل گیر افتادن سبوم در فولیکول ها یا فراوری سبوم بیش از حد است یا بسته شدن ورودی منافذ. بخار آب، منافذ و سوراخ های سر سیاه صورت را باز می نماید و سبوم داخل منافذ به راحتی خارج می شوند در نتیجه منافذ از حالت بسته و سر سیاه درمی آیند.

روش جوان سازی

معمولا پوستی که می بینیم، همان پوست مرده است و برای فراوری سلول های پوستی تازه، سلول ها طی فرآیندی به نام میتوز تقسیم می شوند. سلول های جوان، حالت محکم و شادابی دارند. با گذر زمان، این سلول ها از لایه های پوست به سمت بالا حرکت می نمایند و تغییرات فیزیولوژیک روی آنها به وجود می آید. سلول ها به سطحی ترین قسمت پوست می رسند و در این مرحله حالتی سفت و مرده دارند. در جوانی چرخه ساخت سلول هر 28 روز یک بار است. با افزایش سن، سلول های مرده و پیر به سرعت جوانی از بین نمی فرایند و پوست حالتی خسته و پیر پیدا می نماید اما بخار آب گرم این سلول ها را شل می نماید تا کنار بفرایند و به همین خاطر با بخور، پوست صورت با طراوت و جوان تر دیده می شود.

ساده و مقرون به صرفه

بخور صورت به هزینه و وسایل زیادی احتیاج ندارد و برای این کار فقط حوله، آب گرم و یک ظرف گود ضروری است. البته در همین فرایند ساده باید نکته های کلیدی را در نظر گرفت تا تاثیر مطلوبی مشاهده شود. اولین نکته این است که درجه حرارت آب باید مطلوب باشد. بیشتر متخصصان دمای 43 درجه سانتی گراد را پیشنهاد می نمایند. هنگام بخور احتیاط ضروری است زیرا سوختن با بخار آب و جای زخم آن، مشکل های جدی برایتان به وجود می آورد. آب گرم را داخل ظرفی قرار دهید. حوله را روی صورت و سرتان بکشید و آرام آرام به ظرف آب گرم نزدیک شوید البته نه خیلی نزدیک. بعضی متخصصان توصیه می نمایند فاصله صورت تا ظرف کمتر از 30 سانتی متر نباشد اما بعضی دیگر فاصله 45 سانتی متری را مناسب می دانند. قبل از انجام بخور، صورتتان را با آب ولرم و یک شوینده مناسب بشویید تا آلودگی ها و احتمالا مواد آرایشی از روی پوست برداشته شود. موهایتان را ببندید تا روی صورتتان نیفتد. حوله را روی سرتان بکشید و صورت را به ظرف آب گرم نزدیک کنید (در فاصله 45-20 سانتی متر) تا بخار 5 تا 7 دقیقه با صورتتان تماس پیدا کند. بخور یک بار در هفته توصیه می شود. اگر تعداد دفعات بخور یا مدت آن زیادتر از این حد باشد، باعث خشکی پوست خواهد شد. بعد از اتمام بخور، از یک کرم لایه بردار ضعیف و بعد از آن از یک مرطوب نماینده بهره ببرید تا پوستتان مرطوب شود.

نظر متخصص: بخور آب، گاهی بخور گیاهی، هرگز!

دکتر غلامحسین غفارپور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

این تجربه برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده که بعد از استفاده از بخور، دچار حس شادابی - معمولا زودگذر- در پوست خود می شوند. این حس خوشایند به دلیل جذب رطوبت آب از طریق لایه شاخی پوست به وجود می آید و نظیر این احساس را بعد از هر نوبت استحمام هم در پوست خود داریم.

اگر بخواهیم مدت این حس شادابی در پوست افزایش پیدا کند، می توانیم پس از استحمام یا استفاده از بخور، پوست خود را با یک لایه کرم مرطوب نماینده پوشش دهیم. بعضی افراد از بخور برای از بین بردن منافذ باز روی پوست صورتشان استفاده می نمایند و اعتقاد دارند بخور دادن باعث از بین رفتن این منافذ می شود. در این زمینه باید گفت منافذ باز روی پوست جنبه ارثی دارد و با این روش ها از بین نخواهند رفت. تنها با استفاده از فناوری لیزر تا حدودی می توان شرایط این منافذ را بهبود بخشید. ضمن اینکه حتی اگر امکان مسدود کردن این منافذ با استفاده از بخور وجود داشته باشد، این کار نتایج خوبی نخواهد داشت زیرا منافذ باز روی پوست، محل خروج ذره های چربی هستند و مسدود کردن آنها باعث ایجاد جوش یا حتی کیست در سطح پوست خواهد شد. با این حال استفاده از بخور از یک نظر برای منافذ باز پوست مفید است. چنانچه در منافذ پوست، ذرات چربی به صورت دانه های سرسیاه تجمع نمایند، می توان با استفاده از بخور آب معمولی، آنها را نرم تر کرد. به این ترتیب هنگام شستشو با صابون سطح این دانه ها ساییده می شود و پوست به حالت عادی بازمی شود. البته کسی که پوست سالمی دارد، احتیاج خاصی به بخور نخواهد داشت و رطوبت حمام هنگام استحمام می تواند رطوبت مورد احتیاج پوست او را تامین کند. عده ای از افراد هم اعتقاد دارند با توجه به نزدیک شدن فصل های سرد سال که رطوبت هوا کم می شود، استفاده از بخور به حفظ شادابی پوست یاری خواهد نمود. اما در افرادی که پوست سالمی دارند و پوست آنها خشک و پوسته پوسته نیست و توانایی نگهداری رطوبت کافی را دارد، احتیاجی به استفاده از بخور نیست. گاهی هم بعضی افراد استفاده از عصاره موادی مثل بابونه، نعناع، تمشک یا مواد شیمیایی را در بخور به دیگران توصیه می نمایند و اعتقاد دارند که جذب این مواد از طریق پوست می تواند باعث شادابی بیشتر آن شود اما اولا در پوست سالم، لایه شاخی پوست مانع ورود هر نوع جسم خارجی اعم از مواد میکروبی یا مواد شیمیایی به بدن خواهد شد بنابراین جذب آنها در پوست سالم امکان پذیر نیست و در طراوت پوست نقشی نخواهند داشت. ثانیا اگر در افرادی که پوست آنها سالم نیست این مواد بتوانند جذب پوست شوند، در صورتی که فرد به هریک از این مواد حساسیت داشته باشد، باید در انتظار واکنش های سیستم دفاعی بدن باشیم. به همین خاطر توصیه می کنم در صورت تمایل به استفاده از بخور برای شادابی پوست، فقط از بخور آب بدون هیچ ماده افزودنی گیاهی بهره ببرید.

منبع مقاله: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "بخورهای به درد بخور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخورهای به درد بخور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید