پیش نمایش بازی اورواچ 2؛ سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند!

به گزارش بهترین ها، بازی اورواچ (Overwatch) یکی از برترین عناوین شوتر ساخته شده در 10 سال اخیر است. این بازی با خلاقیتی که در زمینه کاراکترها داشته باعث شده تا سبک شوتر که تنوع بسیار کمی داشت، بسیار جالب و مفرح بشود. سازنده اورواچ شرکت بلیزارد (Blizzard) بوده که در این مدت خبرهای زیادی از آن شنیده ایم. از مسائل درونی گرفته تا خریده شدن به وسیله مایکروسافت، همگی روی فرایند پیشرفت این شرکت تأثیر داشتند.

پیش نمایش بازی اورواچ 2؛ سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند!

بلیزارد کوشش زیادی کرد تا نشان دهد این مسائل روی فرایند ساخت اورواچ تأثیر زیادی نداشته است. با اینحال زمانی که شما نسخه بتا اورواچ 2 را تجربه کنید متوجه خواهید شد که این موضوع صحت ندارد. اورواچ 2 در سال 2020 معرفی گردید. از همان زمان عرضه این بازی سروصدای زیادی به پا کرد. بسیاری از افراد معتقد بودند که اورواچ احتیاجی به یک شماره 2 ندارد. همین موضوع باعث شد تا رسانه نیز روی شماره 2 بسیار حساس باشد.

بعد نقدها بسیار نسبت به اورواچ 2، بلیزارد تصمیم گرفت تا این بازی را رایگان کند. همین حرکت باعث شد تا دیدگاه گیمرها نسبت به این بازی بهتر گردد. البته بلیزارد در بازی اورواچ 1 چند تصمیم نادرست گرفت که باعث شد یکی از فزونین عناوین نسل 8 به طور ناگهانی محو گردد.

حال چندی پیش نسخه بتای بازی اورواچ 2 عرضه شد. به محض اینکه شما بازی را آغاز کنید، متوجه خواهید شد که اورواچ 2 در اصل یک به روزرسانی نسبت به شماره 1 است. پس در ادامه با ما با آنالیز نسخه آزمایشی اورواچ 2 همراه باشید.

تصمیم اشتباه بلیزارد و نابودی اورواچ 1

در همین ابتدای متن در خصوص از بین رفتن اورواچ 1 صحبت خواهیم کرد. اورواچ 1 یکی از فزونین عناوین شوتر ساخته شده در تاریخ است و در این مورد شکی نیست. این بازی در سال 2016 به عنوان فزونین بازی انتخاب شد. همینطور اینکه تا چند سال بلیزارد به خوبی از آن پشتیبانی نموده و اورواچ بازیکنان زیادی داشت.

یکی از مجذوب نمایندهیت های اورواچ قابلیت تعویض کاراکترها در میانه بازی بود. به این شکل که اگر شما در بازی بودید و حس می کردید تیم شما احتیاج به حمایت دارد تا افراد نمیرند، کاراکتر خود را به یک ساپورت (Support) مثل مرسی (Mercy) تغییر می دادید. همین باعث می شد تا افراد با فکر بیشتری بازی را ادامه دهند و تنوع در آن بسیار بالا برود.

این موضوع یک مشکل هم در پیش داشت. زمانی که شما هدست را وصل می کردید و وارد گفت و گوی آنلاین می شدید، هم تیمی هایتان به طور دائم به شما می گفتند که چه کاراکتری را بردارید. این مشکل چندان حاد نبود ولی به هرحال باعث شد تا بلیزارد به فکر یک چاره باشد. همین موضوع باعث شد تا تصمیم مرگبار بلیزارد برای اورواچ رقم بخورد.

بلیزارد به بازی سیستم صف نقش (Role Queue) را اضافه نمود. این سیستم به شما می گفت که یکی از 3 دسته کاراکترها را انتخاب کنید. این سه دسته نیز ساپورت، تانک (Tank) و حمله نماینده (Damage) بودند. کاارکترهای مجذوب نماینده بازی بیشتر در دسته حمله نماینده بودند. به همین علت همیشه شما باید زمان زیادی را برای وارد شدن به بازی در این دسته صبر می کردید. گاهاً برای وارد شدن به بازی در دسته حمله نماینده باید 10 دقیقه صبر می کردید که اصلاً برای گیمرها خوشایند نبود.

همین موضوع باعث شد تا اورواچ 1 رفته رفته از فکر ها پاک گردد و هواداران خود را از دست دهد. بلیزارد با عرضه کاراکترها و به روزرسانی های بیشتر کوشش کرد تا بازیکنان را به اورواچ 1 بازگرداند. مشکل این بود که به محض اینکه افراد با صف نقش روبرو می شدند، از بازی خارج می شدند. پس از مدتی بلیزارد تصمیم به ساخت اورواچ 2 گرفت.

همانطور که در ابتدا گفتیم عنوانی مثل اورواچ احتیاجی به یک شماره 2 ندارد. به علت اینکه یک بازی تمام آنلاین بوده و از آن به عنوان یک آنلاین سرویس (Online Service) یاد می گردد. به همین علت نقدها به بازی اورواچ 2 به شدت زیاد بود. رایگان شدن این بازی توانست به محبوبیت آن یاری زیادی کند. نقدها بسیار کمتر شده و عرضه آن نیز منطقی تر شد. به علت اینکه اورواچ 2 یک فرایند کاملاً تازه از لحاظ درآمدی برای بلیزارد است. حال در ادامه به تجربه نسخه بتای اورواچ 2 خواهیم پرداخت.

بتای اورواچ 2 اگر ایرادی ندارد، احتیاج به بهبود ندارد

به محض اینکه شما بازی را آغاز کنید متوجه خواهید شد که اورواچ 2 بسیار مشابه شماره 1 است. این بازی از لحاظ گیم پلی دقیقاً همان مورد قبلی است که نکته بدی نیست. بلیزارد دقیقاً به اصطلاح اگر ایرادی ندارد، احتیاج به بهبود ندارد، عمل نموده است. به طور کلی تمام کوشش بلیزارد در این بازی تازه رفع مسائل عنوان قبلی است.

در همین ابتدا باید گفت که سیستم صف نقش وجود دارد اما انتخابی است. شما زمانی که تصمیم به وارد شدن به یک بازی بگیرید با یک انتخاب روبرو خواهید شد. شما می توانید سیستم صف نقش را انتخاب کنید که بعضی از افراد امکان دارد به آن تمایل داشته باشند. می توانید سیستم صف باز (Open Queue) را انتخاب کنید. در سیستم صف باز شما محدودیت نقش نداشته و می توانید هر کاراکتری که دوست دارید را انتخاب کنید. در اصل نسخه اصلی اورواچ هم همین مورد بود.

طبق چیزی که من تجربه کردم، حالت صف باز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این حالت نیز بدون مشکل نیست و ایراد اصلی عدم تعادل گروه ها است. با اینحال هواداران اصلی اورواچ از این حالت استقبال بیشتری کردند. نکته دیگر در خصوص تیم ها، تعداد نفرات آن است. در اورواچ 2 تیم ها به صورت 5 نفره هستند. طبق چیزی که بلیزارد اعلام نموده علت این حالت قوی تر شدن دسته تانک ها است. این حرف تا حدی درست است به علت اینکه تانک ها نسبت به شماره 1 بسیار قوی تر شده و یک تیم احتیاجی به 2 نفر تانک ندارد.

مشکل اصلی اینجاست که در بخش صف نقش وقتی تنها یک تانک در تیم می تواند حضور داشته باشد، گروه به شدت وابسته به عملکرد آن می گردد. پس اگر کسی که تانک برداشته چندان ماهر نباشد نمی تواند وظایف یک تانک را انجام دهد و به طور کلی بازی با مشکل روبرو می گردد. در بخش صف باز که بحث جدا است و وظایف تیمی چندان مطرح نیست.

به طور کلی همانطور که در ابتدا گفته شد اورواچ 2 شباهت بسیار زیادی به شماره 1 دارد. به همین علت می توان آن را یک به روزرسانی دانست. حتی بعضی کاراکترها مثل ریپر (Reaper) هیچ تغییر محسوسی ننموده اند. تنها از لحاظ ظاهری بهتر شده و تعداد مکالمه به آن ها اضافه شده است.

تغییرات اصلی اورواچ 2 نسبت به شماره 1

همانطور که گفته شد اورواچ 2 نسبت به شماره 1 تغییرات اساسی ای نداشته است. با اینحال بلیزارد تمام کوشش خود را نموده تا این بازی حس نو بودن را داشته باشد. در وبسایت اورواچ نوشته شده که تمام کاراکترها شاهد تغییر بودند که اینگونه نیست. برای مثال ریپر یا گنجی (Genji) تغییر چندانی نسبت به شماره 1 نداشتند.

اولین تغییری که شما به سرعت متوجه آن خواهید شد، قابلیت انتخاب حالت صف نقش یا نقش باز است. چیزی که قطعاً از آن استقبال خواهد شد. مورد بعدی تعداد نفرات هر گروه است. در اورواچ 1، هر تیم دارای 6 بازیکن بود. دو عدد ساپورت، دو عدد حمله نماینده و دو عدد تانک. حال در اورواچ 2 به جای دو عدد تانک شما 1 عدد سوپر تانک دارید که همین باعث می شوند این نقش بسیار در بازی کلیدی باشد.

به طور کلی اورواچ احتیاجمند همکاری زیادی است که این باعث می گردد تجربه این بازی با افراد غریبه کمی سخت باشد. با تغییر تیم ها به 5 نفره بازی به شدت به سوپرتانک وابسته است. اگر او بازیکن بدی باشد، تیم به احتمال زیاد می بازد. از طرفی همه کرکترهای دیگر به جز دسته تانک برای بازی 6 نفره ساخته شده اند. به همین علت کمی تعادل بازی به هم ریخته که امیدواریم تا زمان عرضه اصلی بلیزارد این مشکل را رفع کند.

نقشه های زیادی به اورواچ اضافه شده و همین باعث شده تا تجربه بتای آن بسیار لذت بخش گردد. در این مدت که من این بازی را تجربه کردم کم پیش آمد که به یک نقشه تکراری برخورد کنم. از طرفی نقشه های قدیمی اورواچ نیز دستخوش تغییراتی شده است. برای مثال نقشه های شب روز شده اند و جزئیات موارد دیگر نیز بیشتر شده است.

شخصیت های بازی تغییرات چندانی ننموده اند

در زمینه کاراکتر ما شاهد 2 عدد کاراکتر تازه هستیم. اولی جانکر کوئین (Junker Queen) و دومی سوجورن (Sojourn) است. هر دو بسیار مفرح بوده و طراحی خیلی خوبی دارند. از طرفی هنوز این دو کاراکتر نسبت به بازی بهینه سازی نشده و به شدت قوی هستند. این موضوع در خصوص جانکر کوئین بیشتر صدق می نماید. شما در هر تیم یک نفر را می بینید که جانکر کوئین را برداشته است.

این دو کاراکتر در تعادل بازی به شدت تأثیر دارند. هر دو بسیار قوی بوده و نسبت به کاراکترهای قدیمی فزونی مشهودی دارند. برای مثال دیوا (D.va) یا بسشن (Bastion) نسبت به شماره 1 بسیار ضعیف تر شده اند. به همین علت افراد کمی آن ها را برمی دارند. این درحالی است که هر دو شخصیت ذکر شده جزو پرطرفدارترین های اورواچ بودند.

یکی از نکات جالب برای من تغییراتی بود که در اوریسا (Orisa) ایجاد شده بود. اوریسا به طور کامل از نو طراحی شده و تغییرات زیادی داشته است. شاید کاراکتر از لحاظ ظاهری مشابه شماره 1 باشد اما از لحاظ توانایی ها به طور کامل تغییر نموده است. لوسیو (Lucio) از کاراکترهایی است که تغییر چندانی ننموده اما مورد اضافه شده باعث شده تا این شخصیت بسیار قوی تر گردد. لوسیو در حال حاضر توانایی پارکور و راه رفتن روی دیوار را دارد. همین مورد باعث شده تا این کاراکتر بسیار مجذوب نماینده تر شده و کاربرد آن نیز بسیار بالاتر برود.

دو کاراکتر تازه اورواچ

حال بیایید به دو کاراکتر اضافه شده دقیق تر نگاه کنیم. مورد اول جانکر کوئین است. این کاراکتر همانطور که از نامش پیداست یک ارتباطی با جانکر رت (Junker Rat) دارد. این ارتباط از ظاهر هر دو شخصیت تعیین است. جانکر کوئین یک قهرمان تانک بوده و جان بسیار زیادی دارد. از طرفی قابلیت های خاص او باعث می شوند تا در بازی بسیار قدرتمندتر بگردد:

  • Commanding Shout: این قابلیت توان کلی جانکر کوئین و هم تیمی هایش را برای مدت کوتاهی بیشتر می نماید. با این مورد شما می توانید در حملات سریع پیروز عمل کنید.
  • Carnage: یک ضربه مهلک از نزدیک که باعث می گردد دشمنان جانکر کوئین به سرعت از بین بفرایند.
  • Jagged Knife: با استفاده از این قابلیت شما یک چاقو را به سمت دشمن پرتاب نموده و سپس او را به سمت خود می کشید.
  • Rampage (Ultimate): قابلیت خاص جانکر کوئین همین مورد است. با استفاده از آن شما به سمت دشمنان دویده و آن ها را با ضربات مهلک از بین می برید. در این بازه زمانی دشمنان نمی توانند بهبود پیدا نمایند و از طرفی دچار خونریزی (Bleeding) می شوند.

جانکر کوئین یکی از خشن ترین تانک های بازی بوده که در حال حاضر بسیار قدرتمند است. امکان دارد که در زمان عرضه بلیزارد این کاراکتر را تا حد زیادی ضعیف تر کند با اینحال فعلاً حضور او در هر مبارزه ضروری است.

کاراکتر بعدی سوجورن است. این کاراکتر در دسته حمله نماینده قرار داشته و قابلیت های منحصر به فردی دارد. همین موارد باعث شده تا از کاراکترهای دیگر اورواچ 2 متمایز بگردد:

  • Power Slide: این قابلیت به سوجورن اجازه خواهد داد تا به سمتی که بازیکن می خواهد لیز بخورد. با اینکار شما به سرعت به سمت هدف خود نزدیک خواهید شد.
  • Disruptor Shot: این قابلیت تازه به سوجورن اجازه خواهد داد تا یک محوطه انرژی بوجود بیاورد. بازیکنانی که در این محوطه هستند، سرعت و قدرتشان کم خواهد شد.
  • Overclock (Ultimate): با استفاده از این قابلیت گلوله های سوجورن مرگبارتر خواهند شد. از طرفی سلاح او نیز به طور دائم گلوله خواهد داشت و احتیاجی به پرکردن سلاح برای مدت کوتاهی ندارد.

همانطور که در ابتدا گفتیم، این دو کاراکتر در عین مجذوب نمایندهیت اصلاً تعادل خوبی ندارند. به این معنا که کاراکترهای دیگر بازی برای مبارزات بهینه شده و قدرت آن ها با بازی تناسب دارد. این در صورتی است که دو کاراکتر تازه اصلاً بهینه سازی نشده و در حال حاضر بسیار قدرتمند هستند. البته این موضوع در نسخه بتا صدق نموده و امکان دارد در بازی اصلی این دو شخصیت ضعیف تر بشوند.

مأموریت های بازی همچنان خسته نماینده هستند

دقت کنید که در بخش آزمایشی اورواچ 2 تنها قسمت بازیکن علیه بازیکن (PvP) در دسترس است. اگر با اورواچ آشنایی داشته باشید می دانید که برای برد باید مأموریت های بازی را کامل انجام دهید. حال می خواهد حمل یک محموله یا گرفتن یک منطقه باشد. مشکل اینجاست که در اورواچ 1 این مأموریت ها مجذوب نمایندهیت چندانی نداشتند. بازیکنان نیز توجه چندانی به آن ننموده و تنها برای برد در بازی آن ها را انجام می دادند.

حال در اورواچ 2 به طرز عجیبی این مأموریت ها خسته نماینده تر شده اند. برای مثال یک مأموریت تازه به بازی اضافه شده که یک رباط باید دو محموله را تکان دهد. تیم شما یک بسته داشته و تیم رقیب نیز یک بسته دیگر دارد. در بازی تنها یک رباط وجود داشته و به همین علت باید این رباط را به سمت بسته خود ببرید. حتی شرح دادن این مأموریت خسته نماینده است. مشکل اصلی هم همینجاست که تیم سازنده واقعاً وقت کمی برای این مورد گذاشته اند.

مجذوب نمایندهیت اورواچ همچنان به کاراکترها و گیم پلی روانش است و تغییر زیادی نسبت به شماره قبلی در زمینه مأموریت نداشته است. البته هنوز بخش های زیادی در دسترس نیست و امکان دارد در زمان عرضه ما شاهد تغییرات زیادی در بازی باشیم.

مکالمات و موسیقی بازی تغییرات زیادی نموده است

شاید این مورد چندان مهم به نظر نرسد اما روی تجربه بازی تأثیر زیادی دارد. در اورواچ 2 شما با مکالمات بسیار بیشتری نسبت به شماره 1 روبرو هستید. به این معنا که در زمان آغاز بازی وقتی کاراکترها کنار یکدیگر حضور دارند، با یکدیگر صحبت خواهند کرد. حال این مکالمات می تواند مربوط به داستان هر شخصیت باشد یا اینکه یک واکنش نسبت به حضور یک کاراکتر در تیم باشد. به طور کلی این مکالمات بسیار بیشتر شده اند.

یکی دیگر از موارد مهم بازی که تغییر نموده موسیقی آن است. در اورواچ 1 موسیقی یکی از فاکتورهایی بود که توجه چندانی به آن نمی شد. این درحالی است که در اورواچ 2 توجه بیشتری به آن شده است. هر نقشه آهنگ مخصوص خود را داشته و حتی هر کاراکتر نیز دارای آهنگ خاصی است. شما به طور کامل حس خواهید کرد که تیم سازنده به این موضوع توجه بیشتری از قبل نموده است.

یک سیستم تازه نیز برای نشانه گذاری به بازی اضافه شده است. حال کاراکتر شما می تواند اعلام کند که چه دشمنی را در کجا دیده و مأموریت کجا واقع شده است. اگر هم به شما حس رهبر بودن دست داد می توانید به دیگران بگویید که کجا حمله نمایند. البته افراد کمی به حرف شما گوش خواهند داد!

موارد دیگر ثابت هستند

در انتهای بخش تغییرات باید بگوییم که موارد دیگر در بازی ثابت هستند. علائم و اشاره ها تغییر خاصی ننموده اند. مانند گذشته شما می توانید فیگور (Emote) انتخاب نموده و از آن در میان بازی بهره ببرید. همینطور اینکه مانند گذشته مکالمات بین تیم مثل تشکر، سلام کردن و موارد دیگر نیز وجود دارند.

بحث اصلی اینجاست که اورواچ 2 به علت تغییرات کمی که داشته همان شماره 1 است. مسائل اصلی بازی همچنان در جای خود قرار داشته و از بین نرفته اند. همین باعث می گردد تا شما کمی از تجربه شماره تازه ناامید شوید. مخصوصاً اگر از بازیکنان قدیمی این بازی باشید و انتظار محتوای تازهی داشته باشید.

مواردی که در بتای اورواچ 2 در دسترس نبودند

نسخه بتا در اصل یک نسخه آزمایشی است. به همین علت نمی توان به طور رسمی گفت که کدام موارد در بازی اصلی حضور دارند و کدام موارد ندارند. در حال حاضر بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی (PvE) در دسترس نیست. به همین علت از تجربه آن هیچ چیزی نمی توانیم بگوییم.

یکی دیگر از مواردی که در خصوص آن صحبت زیادی شد اما در اورواچ حضور نداشت، بخش درخت توانایی (Skills Tree) بود. در اصل قرار بود برای هر کاراکتر یک درخت توانایی وجود داشته باشد تا بازیکنان با پیشرفت در بازی و کسب امتیاز، توانایی های تازهی را باز نمایند. همین مورد باعث می شد تا بازیکنان توجه بیشتری به کاراکتری که انتخاب می نمایند، داشته باشند. این مورد نیز در اورواچ 2 حضور نداشت و امکان دارد که تنها برای بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی باشد.

جمع بندی تجربه بتای اورواچ 2

همانطور که چندین بار در این متن گفتیم، اورواچ 2 همان شماره 1 است. اگر شما انتظار تغییر بنیادی ای از این بازی داشتید قطعاً ناامید خواهید شد. از طرفی اورواچ 2 یک بازی بد نیست. تنها محتوای تازهی ندارد. اگر کسی تا به حال این مجموعه را تجربه ننموده باشد، قطعاً از تجربه آن لذت خواهد برد.

بحث اصلی اینجاست که نام اورواچ 2 برای این بازی زیاد است. به علت اینکه به بخش بازیکن علیه بازیکن محتوای زیادی اضافه نشده است. اینطور که به نظر می رسد تیم سازنده تمرکز بیشتری روی بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی داشتند و تنها بخش بازیکن علیه بازیکن را بهتر نموده اند. با اینحال مسائل اصلی این بخش همچنان وجود دارد.

از نظر من اورواچ 2 به شدت وابسته به بخش بازیکن علیه هوش مصنوعی است. در اصل این قسمت از بازی است که نشان می دهد لیاقت یک عنوان تازه بودن را دارد. در غیر این صورت بلیزارد با ساخت اورواچ 2 کوشش نموده تا یک عنوان از بین رفته را دوباره زنده کند. بازی ای که با توجه به پتانسیل بسیار زیادی خود به علت تصمیمات اشتباه شرکت سازنده پس از مدت نسبتاً کوتاهی از دوران اوج خود فاصله گرفت.

رایگان بودن اورواچ 2 را می توان نکته مثبت اصلی بازی دانست. به همین علت افراد زیادی می توانند آن را تجربه نمایند. از طرفی با توجه به یکنواختی عناوین رایگان که اکثراً در سبک بتل رویال (Battle Royale) هستند وجود چنین عنوانی ضروری است.

اورواچ در حال حاضر به نظر یک حقه تبلیغاتی است تا دوباره توجه گیمرها را به سمت این مجموعه جلب کند. همانطور که گفتیم بخشی که باعث می گردد این بازی لایق شماره 2 باشد قسمت بازیکن علیه هوش مصنوعی است. مگرنه بخش های دیگر تنها یک بهبود کوچک داشته و بیشتر شبیه به یک به روزرسانی است.

بازی اورواچ 2 در تاریخ 12 مهر ماه برای کنسول های نسل 8 و 9 به همراه کامپیوتر عرضه خواهد شد. امیدواریم که بلیزارد به حرف افرادی که این بازی را تجربه نموده اند گوش نموده و مسائل آن را رفع کند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "پیش نمایش بازی اورواچ 2؛ سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش نمایش بازی اورواچ 2؛ سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید