فعالیت علمی محققان به فراوری 28 محصول فناورانه منجر شد، جهت اخذ مجوز و تجاری سازی آسان می گردد؟

به گزارش بهترین ها، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس مطرح نمود که محققان و پژوهشگران در 27 هسته و واحد فناور مستقر در این مرکز تا به امروز 28 محصول فناورانه فراوری کرد ه اند.

فعالیت علمی محققان به فراوری 28 محصول فناورانه منجر شد، جهت اخذ مجوز و تجاری سازی آسان می گردد؟

گروه استان های خبرگزاری بهترین ها - مجتبی آزادیان؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس سال 1393 راه اندازی شد و اکنون شامل 27 هسته و واحد فناور است.

به منظور پیگیری برنامه ها و اهداف این مرکز و نیز محصولات فراوریشده با تورج اسدی رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به مصاحبه نشستیم که مشروح آن را می خوانید:

بهترین ها: از تاریخچه و چگونگی راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور واحد بندرعباس بگویید.

اسدی: مجوز این مرکز را سال 1391 گرفتیم و سال 1393 رسماً آن را راه اندازی کردیم. مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اکنون در ساختمانی مستقل با 70 مترمربع زیربنا دایر بوده و 23 هسته و چهار واحد فناور در آن فعال هستند و تا به امروز 28 محصول در این مرکز فراوری شده است. این مرکز فاقد شرکت دانش بنیان است؛ اما در حال پیگیری انجام کارهای یک شرکت دانش بنیان هستیم تا بتوانیم آن را در مرکز رشد مستقر کنیم.

بهترین ها: درباره محصولات این مرکز بیشتر شرح دهید

اسدی: محصول کود مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در فن بازار سال 97 که اسفند برگزار گردید، سطح دو فناوری را اخذ کرد. تقریباً مراحل اخذ مجوز بهره برداری و راه اندازی خط فراوری و تجاری این محصول اجرا شده و فقط اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و تأییدیه نهایی ثبت کودی مانده است.

به دلیل اینکه اوضاع اقتصادی دانشگاه مناسب نیست، نمی توانیم از بودجه دانشگاه برای تجاری سازی این محصول استفاده کنیم و هنوز پیروز به تجاری سازی آن نشده ایم و باید یا پیگیر پشتیبان یا وام بانکی باشیم که بتوانیم این محصول را به مرحله تجاری سازی برسانیم.

طرحی در زمینه مکمل های سوخت

طرح مکمل های سوخت هم در ارتباط با افزایش کیفیت بنزین و روغن گیربکس است. برای این محصول جهت طی شده و مجوز فراوری تجاری آن را از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان گرفته ایم.

به دلیل اینکه استانداردها در این محصول خیلی سخت گیرانه است و استاندارد خاصی برای مکمل های سوخت نداریم، به دنبال این هستیم با یکی از کارخانه های تهران یا سپاهان همکاری کنیم؛ چراکه آنها هم به راحتی به ما مجوز نمی دهند و به شکلی رقیب آنها محسوب می شویم. اکنون خط فراوری و حتی فروش هم داریم؛ اما اینکه بتوانیم به صورت آزاد و با جرئت این محصول را به فروش برسانیم، مستلزم این است که بتوانیم مجوزهای آن را اخذ کنیم.

فراوری محصولات گیاهی جانوری ژائیر

یک سری محصولات گیاهی جانوری هم با عنوان ژائیر در مرکز رشد فراوری نموده ایم که شامل جلبک اسپیرولینا و مختص بنادر جنوبی است. این محصولات در حوزه بهداشتی، پوست و مو، محصولات کِرِم، شامپو، ماسک های صورت، مام، سفیدکننده دندان و پماد عضلانی ضد درد و همه از فراوریات ژائیر هستند.

حدود 50 درصد این محصولات هم مجوز معاونت غذا و دارو را گرفته اند و در خصوص بقیه محصولات هم پیگیر اخذ مجوز از سوی معاونت غذا و داروی استان هرمزگان هستیم. این محصولات را نیز به فراوری تجاری رسانده ایم و در استان هرمزگان فروش خوبی داریم.

بهترین ها: آیا محصولی در مرکز رشد داشته اید که در سطح کشوری به فراوری انبوه برسد؟

اسدی: شیوع کرونا موجب کندی سرعت کار مرکز شده است؛ چراکه جلسات به سختی برگزار می گردد. در جلسه یک ماه پیش شورای دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس این موضوع را مطرح کردیم که حداقل سهم دانشگاه را در این سه محصول معین کنیم تا به دنبال توزیع کشوری، تجارت و صادرات آن و کسب درآمد از این طریق باشیم و زمانی که مطرح شد، دوباره ایراداتی در بخش مجوزها گرفتند.

تغییراتی هم در شورای دانش بنیان ایجاد شد و یک سری افراد جدید مانند رئیس پالایشگاه و رئیس کشتی سازی وارد این شورا شدند که دیدی 100 درصد صنعتی دارند. اگر قرار بود که شرکت ها همه مجوزها را داشته باشند، دیگر سراغ مرکز رشد دانشگاه نمی آمدند. باید به نهالی که کاشته ایم، یاری کنیم، منظم آب بدهیم و آن را از سرما و گرما حفظ کنیم تا به یک درخت تبدیل گردد. اگر قرار است درختی به دانشگاه بیاوریم که دیگر به این مکان مرکز رشد نمی گویند!

بهترین ها: آیا در مرکز رشد واحد متبوع تان محصولات در ارتباط با مقابله با کرونا هم فراوری شده است؟

اسدی: در راستای مقابله با کرونا شرکت ژائیر یک صابون با سرکه چوب ساخته است. صابون خودش قدرت پاک کنندگی دارد؛ اما به هر حال وجود سرکه داخل آن به دلیل اینکه بدنه ویروس کرونا براساس صحبت های پزشکان از جنس چربی است، سرکه سریع تر می تواند این ویروس را نابود کند. این محصول هنوز مجوز سازمان غذا و دارو را نگرفته است. به تازگی مراسم رونمایی از این محصول با حضور رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه برگزار گردید و اکنون به دنبال اخذ مجوز غذا و دارو برای این محصول هستیم.

بهترین ها: اهداف و برنامه های پیش روی مرکز رشد واحد بندرعباس چیست؟

اسدی: طرحی در مرکز رشد با عنوان کودک رایانه داریم که در بخش کارآفرینی و خلاقیت در بچه ها از اول ابتدایی تا سوم هدایت یا همان کلاس دهم است که مدیران این بخش حدود 24 تا 25 کتاب خلاقیت و کارآفرینی را چاپ و همه این کتاب ها شابک و فیپا را دریافت نموده اند و مجوز وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم دارند.

دانش آموزی که به مدرسه می آید، ریاضی، علوم، فارسی و دینی را در ساعت های درسی می خواند؛ اما اگر بتوانیم در کلاس های فوق برنامه فضایی برای دانش آموزان ایجاد کنیم که علاوه بر درس ، مانند طرح کاد قدیم با فناوری، نوآوری، ایده، اختراع و نوآوری آشنا شوند، یاری خیلی خوبی است.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "فعالیت علمی محققان به فراوری 28 محصول فناورانه منجر شد، جهت اخذ مجوز و تجاری سازی آسان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت علمی محققان به فراوری 28 محصول فناورانه منجر شد، جهت اخذ مجوز و تجاری سازی آسان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید