علی معلم در آخرین حضورش در هفت چه گفت؟

به گزارش بهترین ها، علی معلم معتقد بود: وجود فستیوال فجر لازم است. اما سینمای ایران اگر می خواهد مطرح گردد فستیوال فجر باید تعریف حرفه ای و جهانی داشته باشد.

علی معلم در آخرین حضورش در هفت چه گفت؟

به گزارش ایسنا، این منتقد و تهیه نماینده سینما که ساعاتی قبل از دنیا رفت، در میزگرد آنالیز جشنواره فجر بر سینمای ایران که 8 بهمن ماه گذشته در برنامه هفت برگزار گردید، گفته بود:مسئله اصلی از تعریف برمی گردد. اساسا اگر تعریف وجود نداشته باشد، شیوه های اجرایی نیز بدست نمی آید و مدام در حال تغییر است و اینگونه می گردد که در یک حرکت بی معنی جشنواره ملی از دنیای تفکیک می گردد. علی معلم معتقد بود: جشنواره، محلی است برای ارائه آثاری که جنبه های مختلف صنعتی، سینمایی و کشف استعدادهای جوان دارند. الگوی جشنواره ما در دوره هایی که به نمونه های بین المللی خود نزدیک شد، بد نبود. اما الان می بینیم در دوره های بخش فیلم اول، دوم و... داریم و بعد حذف می گردد. حتی سال جاری که بخش هنر و تجربه حذف شد، در حرکتی خودمختار خود این گروه برای خودش برنامه مستقل اعلام می نماید! من نمی فهمم آقای حیدری اساسا جوابگوی این مسئله هستند یا خیر؟ مگر جشنواره حسین قلی خانی است که هرکسی هر کاری دلش می خواهد بکند؟ اگر ما این ها را تعریف نکنیم هر فشاری می تواند از بالا یا پایین آنها را تغییر دهد.

هیچ جشنوارهای هیات انتخاب اعلام نمی نماید! آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند 5-6 فیلم پشت هم در روز ببینند. نتیجه این انتخاب فردی می گردد. در نمونه های دنیای دبیرخانه دائمی وجود دارد، مشاوران زیادی دارند، در طول سال دنیا را رصد می نمایند. اگر شما از ابتدای سال آغاز به برنامه ریزی جشنواره کنید، می توان از قبل پیش بینی ورود بعضی فیلم ها را کرد تا فیلمسازی به 6 ماه اول سال متوقف نگردد.

علی معلم در بخش دیگری از سخنانش مطرح نموده بود: این جشنواره با افق مشخص باید با مدیریتی مستقل از دولت، پیش برود. ارتباطش با دولت حفظ گردد اما مستقل مدیریت گردد. باید تعریف گردد؛ هنری باشد، صنعتی باشد، نسبت آن با انقلاب اسلامی چیست، نسبت آن با امنیت ملی چیست و هر آنچه که گاهی در رسانه ها مطرح می گردد. واگذاری با تعریف، ارتباط با دولت با تعریف در افق کلی. یعنی باید به مدیر جشنواره اجازه و اختیار داد تا کار خودش را کند و پاسخ آنها بعد از برگزاری است. یعنی مدیر جشنواره در ابتدا باید مخیر باشد و در نهایت جوابگو. نه اینکه مثل امروز به او دیکته گردد.

بعضی از دوستان می گویند این فیلم های انتخاب شده سلیقه ای است! مگر خاله بازی است که سلیقه ای است؟ باید استانداری برای انتخاب فیلم ها وجود داشته باشد و فیلمها براساس شاخص های مشخص شده انتخاب شوند! در تمام دنیا باید به افکار عمومی پاسخ داده گردد. ما تا نتوانیم این مسئله را فهم کنیم، یک سال یک مدیر با سیاست خاصی میآید و می گوید از نظر من سینما این است، سال بعد شخص دیگری میآید.

این منتقد سینما با انتقاد از شیوه تعامل دولت ها با سینماگران، تاکید نموده بود: این شیوه که دولت ها در سال آخر بخواهند همه را راضی نگه دارند، ایجادنماینده شرایط فعلی است. ما تعاریف سینما را در ایران حتی صنفی ننموده ایم، بلکه گروهکی نموده ایم. دبیری جشنواره می توان از مدیریت بالادستی دولتی بیاید، این مسئله مهمی نیست. برای هر 4 ساله می تواند سیاست مدونی را داشته باشد.

مجله اینترنتی بهترین ها

منبع: setare.com

به "علی معلم در آخرین حضورش در هفت چه گفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی معلم در آخرین حضورش در هفت چه گفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید