تعطیلی دو هفته ای خوب است اگر...

به گزارش بهترین ها، یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا می گوید اگر شرایط کنونی کنترل نشود به زودی با یک فاجعه ملی روبرو خواهیم شد.

تعطیلی دو هفته ای خوب است اگر...

به گزارش بهترین ها ، دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفت و گو با بهترین ها مطرح نمود: دو بحث در رابطه با واکسن کووید 19 وجود دارد، به خصوص واکسنی که در ایالات متحده ساخته شده است. بحث اول مربوط به این می گردد از مدت زمانی که فرد پس از دریافت واکسن مورد آنالیز قرار گرفته فقط سه ماه می گذرد.

صالحی اضافه نمود: این مدت سه ماهه برای اینکه گفته گردد واکسن ایمنی پایداری را ایجاد می نماید بسیار کم است. احتمال اینکه این واکسن ها احتیاج به تجویز مکرر داشته باشد وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در رابطه با اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار آمریکا مبنی بر اینکه کرونا با واکسن های ساخت آمریکا ریشه کن خواهد شد گفت: کمپانی های داروسازی این کشور برای واکسن کرونا هزینه زیادی نموده اند. این هزینه های هنگفت برای تبلیغات و مطالعات صرف شده است. اگر این واکسن به مرحله تایید نهایی برسد این کمپانی های عظیم داروسازی برای چندین سال و حتی برای یک دهه درآمدهای هنگفتی خواهند داشت.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: اما دومین بحث در رابطه با واکسن کرونا به عوارض طولانی مدت آن مربوط می گردد. بسیاری از این واکسن ها برای اینکه در سطح جهان مورد استفاده عمومی قرار بگیرند احتیاجمند سال ها پیگیری هستند تا تایید نهایی و واقعی را بگیرند. اما با توجه به اینکه پاندمی کووید 19 بازار گرمی دارد و اضطراب زیادی در جوامع بشری به وجود آورده کارها خیلی سریع برای این واکسن انجام می گردد. در واقع این تسریع در ساخت واکسن کرونا برای این است که از اضطراب جهانی کاسته گردد.

وی اذعان داشت: چند مرکز عظیم در ایران در حال کار کردن بر روی واکسن ایرانی هستند. محققان ما نیز سعی می نمایند به دنبال ساخت واکسنی باشند که با حداقل عوارض و بیشترین اثر باشد.

صالحی در ادامه گفت: اعتقاد من بر این است واکسن هایی که در آمریکا و یا در هر جای دیگری که ساخته می گردد برای اینکه مورد تایید قرار بگیرد احتیاج به زمان بیشتری دارد. آزمایشات بیشتری باید انجام گردد و تریال های بالینی نیز باید افزایش یابد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در رابطه با افزایش تعداد مبتلایان در ایران و ارتباط آن با جهش ویروس بیان داشت: جهش ابتلا در ایران را مرتبط با جهش ویروس نمی دانم. البته بدان معنا نیست که جهشی رخ نداده. ما در اواخر تابستان با یک جهش ویروس روبرو شدیم اما تمام داستان مرتبط با این جهش نیست. مدیران بهداشت و درمانی ما باید سعی نمایند با روش هایی چرخه انتقال ویروس را بشنمایند و تقصیرات را گردن موتاسیون های ویروس نیندازند.

صالحی درباره تعطیلی دو هفته ای تهران و تاثیر آن بر روی کنترل پاندمی کنونی در کشور یادآور شد: اگر این دو هفته تعطیلی منجر به این گردد که افراد از خانه بیرون نیایند، مراکز فروش و تجمع داخل شهرها بسته و راه های بین شهری نیز کاملا مسدود گردد و البته محدودیت های ترافیکی سنگینی داخل شهرها به وجود بیاورند آنگاه می توانیم این تعطیلی را یک آغاز خوب برای کنترل بیماری قلمداد کنیم.

وی تاکید نمود: البته شرط دیگر مفید بودن این تعطیلی دو هفته ای این است که بعد از سرانجام این تعطیلات محدودیت ها به صورت ناگهانی برداشته نگردد. در واقع این محدودیت ها با هدف گذاری و تدریجی باید برطرف گردد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره شیوع کرونای راسویی در شمال اروپا نیز گفت: کووید 19 این واقعیت را ثابت کرد که می تواند به راحتی از مرزها عبور کند. اگر ما به دستورالعمل های بهداشتی و درمانی پایبند نباشیم ممکن است این کرونای جهش یافته در بدن راسو به اقصی نقاط جهان از جمله کشور ما هم برسد.

وی گفت: نکته بسیار مهم این است که احتمال جهش ویروس چه در رفتارهای تهاجمی و چه در رفتارهای انتقالی وجود دارد. هر کدام از اینها می تواند باعث تشدید میزان ابتلا گردد و یا برعکس، در نقطه مقابل کاهش میزان ابتلا را رقم بزند. متاسفانه تا امروز موتاسیون هایی که ویروس کرونا پشت سر گذاشته در راستای کاهش رفتار تهاجمی و انتقالی آن نبوده است.

صالحی در سرانجام گفت: روزهای بسیار سختی را سپری می کنیم. الان دو ماه پیاپی است که کشور واقعا شرایط بدی دارد و تعداد زیادی از بیماران در آستانه فوت شدن و افراد زیادی هم در آستانه انتقال به ICU هستند. من فکر می کنم اگر عزم و جزمی در مدیران بهداشتی و درمانی ما برای اینکه بتوانند آحاد جامعه را نسبت به اقدامات بهداشتی بیشتر توجیه نمایند، وجود نداشته باشد ما با یک فاجعه ملی روبرو خواهیم شد.

هیلدا حسینی خواه / بهترین ها

منبع: جام جم آنلاین

به "تعطیلی دو هفته ای خوب است اگر..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی دو هفته ای خوب است اگر..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید